De zesde eiditie van ICT Logistiek & Transport die eergisteren in Nijmegen plaatsvond was ook nu weer een podium waar de ICT sector met zijn logistieke nieyuws komt. Service Oriented Architecture en software agents bijvoorbeeld.
Op de zesde editie van ICT Transport & Logistiek in het Triavium in Nijmegen waren 185 bezoekers, waarvan maarliesft 125 werkzaam bij een transporteur, logistiek dienstverlener of eigen vervoerders (zie ook www.icttransport.nl). In trek waren vooral de praktijkervaringen van transporteurs en adviseurs met ritplanningssystemen, TMS en het digitaal verwerken van documenten. Net als voorgaande jaren was er eveneens veel belangstelling voor mobiele toepassingen, zoals boordcomputers. Op ICT Transport & Logistiek 2007 waren de belangrijkste leveranciers van ritplannings- en boordcomputersystemen aanwezig en een aantal van hen verzorgde een lezing of workshop.
Nieuwe technologie
In Nijmegen werden gisteren ook verschillende nieuwe technologieën toegelicht. Zo ging Mario van Vliet van Capgemini in op Service Oriented Architecture, dat wordt afgekort als – het voor ons land ietwat ongelukkige – SOA. SOA is de beoogde opvolger van de client-server architectuur. Kort samengevat worden bij SOA business-applicaties zoals TMS, ERP, CRM en SCM-systemen op afstand toegankelijk gemaakt, door delen van deze applicaties ‘aanroepbaar’ te maken in de vorm van webservices. Deze webapplicaties kunnen zowel aan klanten als aan het eigen personeel worden aangeboden (zie ook www.logistiek.nl). In de logistiek wordt Service Oriented Architecture al toegepast door Ewals Cargo Care in Tegelen.
Hans Abbink, directeur van Almende, ging dieper in op de werking van een andere nieuwe technologie: software agents. Dit zijn kleine stukjes software die activiteiten bewaken en zelf actie ondernemen als dat nodig is. Bijvoorbeeld een SMS naar de planner versturen als een pakje niet op tijd wordt afgeleverd. “Agents werken in grote hoeveelheden samen en zorgen ervoor dat planbeslissingen zover mogelijk naar achteren worden geschoven”, vertelt Abbink. Agents nemen mensen controle- en communicatiewerk uit handen, waardoor processen worden versneld. De agenttechnologie wordt al gebruikt voor o.a. personeelsplanningen. In de logistiek draaien nu enkele projecten, waaronder de planning van de groundhandling op Schiphol en de containerplanning voor Post Kogeko in de Rotterdamse haven.
In Nijmegen werden gisteren ook verschillende nieuwe technologieën toegelicht. Zo ging Mario van Vliet van Capgemini in op Service Oriented Architecture, dat wordt afgekort als – het voor ons land ietwat ongelukkige – SOA. SOA is de beoogde opvolger van de client-server architectuur. Kort samengevat worden bij SOA business-applicaties zoals TMS, ERP, CRM en SCM-systemen op afstand toegankelijk gemaakt, door delen van deze applicaties ‘aanroepbaar’ te maken in de vorm van webservices. Deze webapplicaties kunnen zowel aan klanten als aan het eigen personeel worden aangeboden (zie ook www.logistiek.nl). In de logistiek wordt Service Oriented Architecture al toegepast door Ewals Cargo Care in Tegelen.
Hans Abbink, directeur van Almende, ging dieper in op de werking van een andere nieuwe technologie: software agents. Dit zijn kleine stukjes software die activiteiten bewaken en zelf actie ondernemen als dat nodig is. Bijvoorbeeld een SMS naar de planner versturen als een pakje niet op tijd wordt afgeleverd. “Agents werken in grote hoeveelheden samen en zorgen ervoor dat planbeslissingen zover mogelijk naar achteren worden geschoven”, vertelt Abbink. Agents nemen mensen controle- en communicatiewerk uit handen, waardoor processen worden versneld. De agenttechnologie wordt al gebruikt voor o.a. personeelsplanningen. In de logistiek draaien nu enkele projecten, waaronder de planning van de groundhandling op Schiphol en de containerplanning voor Post Kogeko in de Rotterdamse haven.