Ga naar hoofdinhoud

Limpens Elsloo houdt alles in eigen hand

Limpens Elsloo is een op en top bulkvervoerder. Het Limburgse transportbedrijf heeft het bulktransport zo’n beetje uitgevonden in Nederland. Het florerende bedrijf is inmiddels 86 jaar oud en kenmerkt zich door een ongekende gedrevenheid. Oók als het gaat om wagenparkbeheer. [TTMnl2016_2_34]

Tekst: Arjan Velthoven Foto’s: Koos Groenewold, Guy van Grinsven

TTM2016_2_34_38_limpens_foto1Een frisse rode kleur kenmerkt Limpens Elsloo. Dat is te zien aan de vloot, maar ga ook maar eens kijken op het bedrijfsterrein. De gevels zitten strak in de verf. “Vorig jaar voor het jubileum gedaan. Kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat”, kijkt een tevreden directeur Guus Limpens naar zijn panden. Zijn opa Jan Willem Limpens startte in 1930 een transportbedrijf, in 1960 werd er gestart met bulkvervoer. “Met een speciale silowagen. Een innovatie voor die tijd.” Sinds 2 jaar is Limpens Elsloo ook actief in tankvervoer. “Eerst droge gevaarlijke stoffen, iets later ook vloeibare. Wij waren er klaar voor, de markt vroeg erom. De concurrentie in de bulk neemt toe, dus we wilden iets nieuws uitproberen. Vooralsnog pakt het goed uit”, aldus Guus Limpens. Limpens is ook actief in silo logistics, silo rental, tankcleaning en heeft een truckparking. Die activiteiten worden ook voor derden ingezet.

Fieldtest
Het wagenpark van Limpens Elsloo bestaat uit ruim honderd trekkers en zo’n 260 trailers. Inmiddels is meer dan de helft van het aantal trekkers van het type Euro 6. Limpens viel een paar jaar geleden op met een heuse Euro 6 fieldtest van trekkers van verschillende merken. “Tot die tijd reden we hoofdzakelijk DAF en een paar MAN’s”, vertelt chef werkplaats Nico Smeets. “Na de IAA van 2012 kwamen we op het idee een vergelijking op te zetten.” Limpens: “Hadden we hier vertegenwoordigers zitten van vijf merken, die niet gewend waren dat ze allemaal tegelijk uitgenodigd werden, haha. Nerveus dat ze waren! Ze wilden eerst niet eens een stukje vlaai.” Nu, twee jaar na de test heeft Limpens vijf Volvo’s , tien DAF’s en op speciaal verzoek van een chauffeur nog één Mercedes-Benz. Limpens: “Net als de chauffeurs willen we graag met de meest moderne trekkers rijden. Gezien de leeftijd van de cabines vallen MAN en Scania af.”

De overstap naar Euro 6 is Limpens goed bevallen. “We behalen met de Euro 6 trucks brandstofbesparingen van 8 tot 10 procent. Guus Limpens heeft zich overigens tijdens de fieldtest verbaasd over de houding van sommige importeurs en fabrikanten. “Er was een merk waaraan ik om een bepaalde cabine had gevraagd. Krijg ik gewoon drie, vier keer een offerte voor de verkeerde cabine. Hoe gaat zo’n merk dan te werk, vraag ik me af. Daar ben ik dan op een gegeven moment wel klaar mee.” Hanteert Limpens bij de trucks een multimerkstrategie en wil hij best van merk wisselen, bij de bulkopleggers is hij merktrouw. “Spitzer en Feldbinder, dat zijn de merken waar wij al zo lang mee werken”, vertelt Limpens. “Ze gaan ook makkelijk 25 tot 30 jaar mee. Voor vloeistofvervoer kiezen we heel bewust voor Van Hool. Na een werkbezoek aan de fabriek waren we overtuigd dat dit de beste bouwer was voor onze ADR trailers.”

Minder druk
Limpens Elsloo neemt zelf het onderhoud van het gehele wagenpark voor haar rekening. Is dat nog wel mogelijk in deze tijden van geavanceerde Euro 6 trucks? “Ja, dat kan zeker”, zegt Limpens een beetje fel. “Wij hebben altijd alles in eigen hand gehouden. We hebben hier kennis en ervaring genoeg. Het geeft flexibiliteit en het legt minder druk op onze planning. Bovendien zie ik bij dealers dat ze soms beslissingen nemen op basis van hun eigen commerciële strategie, en niet puur op onze behoeften. Nu kunnen we zelf de afweging maken om nog een relatief grote investering te doen bij een oudere auto. Bij de Euro 6 tender hebben we ook de onderhoudstarieven van elk merk naast elkaar gelegd. Daaruit bleek zeer duidelijk dat we met eigen onderhoud stukken goedkoper waren.” Smeets, al sinds 2007 chef werkplaats, vult aan: “Het eigen onderhoud is ook mogelijk door onze moderne werkplaats. Die is minstens zo goed ingericht als die van een dealer. Er is maar één put, voor de APK. Voor de rest werken we met stempels en mobiele hefkolommen. Het geeft rust en ruimte in de werkplaats. We hebben ook alle uitleesapparatuur, we zijn echt zelfvoorzienend.” Limpens, grijnzend: “Eehh, zelfvoorzienend ja, op één klein dingetje na. De keuring van ADR-opleggers, dat mogen we niet zelf doen, dat doet de RDW. Maar dat is onze buurman, dus misschien moeten we maar eens een kopje koffie gaan drinken.”

Kooi
Limpens houdt de vinger aan de pols wat betreft de vloot en haar prestaties. Zo wordt de bandenspanning elke dag gemeten met een Ventech bandenspanningssysteem. Smeets: “Bij het oprijden en verlaten van het terrein rijden alle trucks en trailers er overheen en krijgen we direct alle metingen binnen in de computer. Is er onderspanning, dan kan de chauffeur zelf bijpompen. Is de spanning lager dan 6,5 bar, dan gaat de band naar een specialist. We hebben ervaren dat bijpompen van een band onder die spanning, ook in de bandenkooi die wij hebben, tot bandenexplosie kan leiden. Vaak duidt zo’n serieuze onderspanning op een probleem met band of velg.” Veiligheid is van belang dus. “Zeker”, zegt Smeets. “Al onze trucks krijgen alle mogelijke veiligheidssystemen als ACC, Lane Guard, airbags, driver alert en omdat we veel koppelen een elektronische koppelschotelbeveiliging. Vanaf dit jaar krijgen alle chauffeurs een dashcam, naar voren gericht dus, op de auto.” Limpens: “We willen onze chauffeurs bewust laten rijden. Dus krijgen ze bij nieuwe trucks een aflevertraining en monitoren we hun rijgedrag. Dat is voor hen, dat horen we namelijk terug, een positieve stimulans om beter en zuiniger te rijden. En dat zien wij weer terug in de schade- en verbruikscijfers.”

Limpens Elsloo wordt gekenmerkt door gedrevenheid. Guus Limpens is op de hoogte van alles wat er rond zijn wagenpark gebeurt. “Ik hou van techniek, en ik geloof dat je door kennis je bedrijf beter kan leiden.” Later dit jaar wil hij een nieuw planningssysteem, inclusief boordcomputers in zijn bedrijf implementeren. Ook daarvoor heeft hij diverse aanbieders aan de koffietafel uitgenodigd. “Natuurlijk. Wij houden van en zijn trouw aan goede en gedreven leveranciers. Maar als wij zelf regelmatig mee moeten doen in tenders, dan mogen leveranciers dat bij ons ook!”

#fieldtest #bandenspanning #tenderen

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer