Vanaf vandaag rijdt tussen Luxemburg en Zuid-Frankrijk de Lorry Rail, een alternatief voor het volgen van de ‘Autoroute du Soleil’.

Truckers kunnen hun oplegger ’s middags afleveren in Bettembourg, vlak bij de stad Luxemburg. Daar gaat de oplegger op de trein die ’s nachts 1.050 kilometer dwars door Frankrijk spoort naar Perpignan, niet ver van de Spaanse grens. Daar kan een andere chauffeur de volgende morgen oplegger weer van de trein halen
De treinwagons zijn voorzien van een zijwaarts schuifmechaniek, waardoor ze de oplegger snel kunnen laden en lossen. Die techniek is al in gebruik op het spoortraject tussen de Franse Savoie en Turijn in Italië, waarmee de overheden het vrachtverkeer door de Alpen willen terugdringen.
Directeur Nicolas Welsch legt de voordelen van Lorry Rail graag uit. Nu milieubewustzijn weer helemaal mode is, wekt het geen verbazing dat hij de nadruk legt op het ‘groene karakter’ van zijn treinen. “Tachtig procent minder CO2-uitstoot”, zegt hij. “Bovendien zijn we sneller dan over de weg en bespaar je op diesel, tol, chauffeur en slijtage. Als het een succes wordt, zijn er ook nog eens minder files op de weg.”
Een treinkaartje voor een oplegger kost afhankelijk van het gewicht tussen 900 en 1.030 euro. De helft van dat bedrag verdient de vervoerder meteen terug doordat hij 150 euro aan tolgeld uitspaart en zo’n 300 euro aan diesel. Bovendien hoeft er geen chauffeur te rijden. Lorry Rail hoopt dat ook Nederlandse vervoerders gebruik gaan maken van zijn diensten.
Een woordvoerder van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is daarover redelijk optimistisch: “Het traject is met ruim duizend kilometer lang genoeg voor zo’n treinverbinding. Op kortere trajecten heeft het minder zin.” Ook de prijs van het treinkaartje noemt hij op het eerste gezicht ‘niet slecht’. De trein is volgens de woordvoerder een mooie manier het zondagse rijverbod voor vrachtwagens in Frankrijk te omzeilen. Het is wel zaak tijdig aanwezig te zijn en dat gaat ten koste van de tijdswinst. TLN betreurt dat er per dag in beide richtingen slechts één trein rijdt. “De capaciteit is veertig opleggers, die is zo volgeboekt, het is maar de vraag of er plaats is voor vracht uit Nederland.”
Bron: PZC