Ga naar hoofdinhoud

LZV terug naar vijftig ton?

Het heeft er alle schijn van dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat het totaalgewicht van de Lange en Zware Voertuigen (LZV) in de proeffase terugschroeft van zestig naar vijftig ton. TLN zegt in een reactie de LZV absoluut op zestig ton te willen houden.

Daarnaast wordt er gekeken naar een lengtebeperking van LZV van de huidige 25,25 meter naar 21,42 meter, net zo lang als de Scandinavische LZV.

Volgens branche-organisatie TLN heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) voor de vermindering gekozen nadat er schade is geconstateerd aan de Hollandse Brug bij Almere. De onderzoeksresultaten over de oorzaak van deze schade worden door Rijkswaterstaat pas in 2008 verwacht, maar uit voorzorg zou het ministerie hebben besloten voorlopig voor een lichtere proefversie van de LZV te kiezen.

TLN pleit voor een LZV van 21,80 meter, waardoor een normale 13,60 meter trailer gecombineerd kan worden met een algemeen gebruikte acht meter laadbak. Het ministerie van VenW wil verder de LZV onbeperkt toelaten op de snelwegennetwerk. Nu wordt nog gewerkt met vast omschreven routes en bijbehorende ontheffingen.

In een gesprek met TTM zegt de voorzitter van TLN, Mich van der Harst, vast te willen houden aan 60 ton. “De toon die je nu hoort, met een teruggang naar 50 ton, is een voorzichtige, vooral gericht op het vermijden van risico’s. Een beschadiging van de Hollandse Brug wordt als voorbeeld genoemd. Maar vergeten wordt de CO2-discussie. Er moet 30 procent minder CO2 worden uitgestoten in 2020. Terwijl het transport in dat jaar met 60-80 procent is gegroeid ten opzichte van nu, en er dus ook 60-80 procent meer CO2 wordt uitgestoten door trucks. Juist als wij een bijdrage moeten leveren aan CO2 reductie, dan moet die LZV 60 ton blijven. De branche richt zich daar al helemaal op in en investeert in hoge mate. Er is geen reden dat terug te draaien omdat er een brug kan worden beschadigd.”

Bron: Nieuwsblad Transport


 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer