LZV’s van 60 ton worden weer toegelaten op de Nederlandse wegen. Uit onderzoek is gebleken dat een gewicht van 60 ton voor de betreffende bruggen en andere kunstwerken geen probleem is.
“Tot mijn vreugde kan ik u melden dat zowel het TNO-onderzoek als het overleg daarover met de regionale overheden heeft uitgewezen dat het verantwoord is om 60-tons LZV’s toe te laten op de voor LZV’s geselecteerde wegen” luidt de aanhef van de brief die Minister Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer stuurde. Hij vervolgt: “Dat betekent dat de voordelen op het gebied van minder uitstoot, lagere kosten en vermindering van congestie op grotere schaal kunnen worden benut. Uiteraard blijven de in oktober 2007 vastgestelde randvoorwaarden en extra eisen op het gebied van verkeersveiligheid, voertuiguitrusting, chauffeursopleiding en systematiek van ontheffingverlening door wegbeheerders onveranderd van kracht.
Uit het TNO-rapport blijkt dat inzet van 60-tons LZV’s geen ongunstigere invloed heeft op kunstwerken dan van conventionele trekker-opleggercombinaties van 50 ton, indien het gewicht evenredig gespreid wordt over de voertuiglengte. Deze gewichtsspreiding is essentieel en wordt in de huidige regelgeving ook verplicht gesteld voor LZV’s in de vorm van een minimale laadvloerlengte van 18 m.
Omdat de belasting van kunstwerken door 60-tons LZV’s niet groter is dan van een conventionele trekker-opleggercombinatie van 50 ton (zwaarste conventionele vrachtautocombinatie), is de staat van de kunstwerken niet maatgevend voor de toelating van 60-tons LZV’s. Zolang een brug of viaduct geen gewichtsbeperkingen kent en dus voor alle conventionele voertuigen van 50 ton is opengesteld, kan een LZV van maximaal 60 ton hier ook gebruik van maken.
Na het terugbrengen van het treingewicht werd ongeveer de helft van alle LZV’s in ons land stil gezet. Zie eerder bericht op ttm.nl
Branche-organisaties TLN en EVO hebben zeer verheugd gereageerd op het vrijgeven van de grens tot 60 ton. Op dit moment zijn er zo’n 100 LZV’s (of ecocombi’s) in Nederland in gebruik. TLN en EVO verwachten dat met de nieuwe gewichtsgrens van 60 ton dit aantal snel zal toenemen.