Ga naar hoofdinhoud

“LZV’s juist gunstig voor bruggen en viaducten”

LZV’s hebben niet een slecht, maar juist gunstig effect op de belasting van bruggen en viaducten. Dat toont onderzoek door ingenieursbureau Oranjewoud in opdracht van TLN, EVO en KNV aan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beweert juist het omgekeerde.

LZV's: wel of niet schadelijk voor de bruggen?

Het ministerie voert de staat en capaciteit van bruggen en viaducten aan als reden voor de beperking van het maximum toegestane gewicht van LZV’s van 60 naar 50 ton. Uit het onderzoek blijkt juist dat door de grotere lengte van 25,25 meter en het grotere aantal assen de puntbelasting op bruggen en viaducten gunstiger is dan bij huidige vrachtautocombinaties. En die puntbelasting is doorslaggevend voor de belasting van een brug.

Het rapport van Oranjewoud geeft onderbouwd inzicht in de impact van de belasting van LZV’s van 60 ton op bruggen. Dit met name in de vergelijking met de meer standaard vrachtautocombinaties van 50 ton. Uit de berekeningen blijkt dat de 60 tonner LZV bij de enkele brugoverspanning zo’n 12 tot 14 procent minder belasting veroorzaakt dan de 50 tonner. Bij een brug bestaande uit drie overspanningen is dit zelfs 28 tot 31 procent minder. In beide situaties blijft de belasting overigens onder de ontwerpbelasting: de ecocombi van 60 ton en 25,25 meter blijft er 30 tot 51 procent onder, terwijl de standaard trekker-oplegger van 50 ton en 16,5 meter er slechts 3 tot 29 procent onder blijft. Overigens kent de ontwerpbelasting in de regel ook nog eens een ruime veiligheidsmarge van 150 procent.

De drie branche-organisaties dringen op basis van het onderzoek bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer aan op heroverweging van het genomen besluit. Minister Eurlings hoeft zich geen zorgen te maken over nadelige effecten van LZV’s van 60 ton op de Nederlandse bruggen en viaducten. De berekeningen tonen overduidelijk aan dat ze profiteren van een verschuiving van standaardcombinaties van 50 ton naar LZV’s van 60 ton. Gezien deze resultaten en de brede steun in de Tweede Kamer verwachten TLN, EVO en KNV dat minister Eurlings zijn besluit herziet en alsnog 60 ton per 1 november toestaat.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer