fbpx Ga naar hoofdinhoud

LZV’s mogen vanaf 2017 grens over naar België

De Benelux Unie heeft maandag na overleg besloten dat Nederlandse en Belgische LZV’s op elkaars grondgebied mogen rijden. Dat betekent dat Nederlandse LZV’s  / ecocombi’s grensoverschrijdend ingezet kunnen worden. De Benelux Unie heeft tegenover Europarlementslid Philippe De Backer (Open Vld) verklaard dat dit vanaf 2017 mogelijk is.

LZV_vandervelden (1)Al in januari dit jaar sprak de Benelux Unie de wens uit om grensoverschrijdende inzet van LZV’s mogelijk te maken. Nu is er een document vrijgegeven waarin verslag wordt gedaan van een onderzoek naar de mogelijkheden om Belgische LZV’s in Nederland te laten rijden en andersom. De wensen van de Benelux Unie passen bij de eisen van een bilateraal akkoord zoals de EU die heeft vastgesteld. Uit het document blijkt niet dat de ingangsdatum pas in 2017 zou liggen, maar dat beweert De Backer, die met de voorzitter van de Benelux Unie gesproken heeft.

De Backer verklaart bijzonder blij te zijn met de stap die Nederland en België hebben kunnen zetten. “Dat ecocombi’s vandaag mogen rijden in België en Nederland, maar de grens niet mogen oversteken, is absurd. Dat ecocombi’s niet zomaar overal mogen rijden en zich moeten houden aan beperkingen, is logisch. Er is immers geen plaats voor ecocombi’s in dorpskernen. Maar het is wel onbegrijpelijk dat ecocombi’s die wel toegelaten zijn op het grondgebied van twee buurlanden, de luttele meters over de grens niet mogen overbruggen. Dit gaat regelrecht in tegen de principes van het vrij verkeer en strookt niet met onze Europese interne markt”, zegt De Backer. “Ik ben dan ook blij dat de Beneluxunie vandaag hiervoor de eerste stappen zet. Dat zal een verbetering zijn voor wegverkeer tussen havens van Antwerpen en Rotterdam en is ook goed nieuws voor onze export en ons land als logistieke draaischijf in West-Europa.”

Op basis van de Beschikking is het maximum gewicht van LZV’s vastgelegd op 60 ton. De maximale lengte is 25,25 m. De Benelux-landen en de Belgische Gewesten mogen zelf aangeven of ze aan de proef willen meedoen. Ze kunnen daar niet toe verplicht worden. Luxemburg heeft aangegeven voorlopig geen LZV’s binnen haar land te willen toestaan.

De ondertekening van de Beschikking is volgens Transport en Logistiek Nederland een belangrijke eerste stap naar een nieuwe grote proef tussen België en Nederland. “Een proef waar vanuit Nederland, zeker na het echec van de vorig jaar gestarte pilot in Vlaanderen, reikhalzend naar wordt uitgezien. Voor de Vlaamse proef was ook veel animo, maar de voorwaarden bleken zo streng dat bijna niemand daar aan kon voldoen. Dat zal nu niet weer gebeuren. TLN gaat samen met de Belgische zusterorganisaties en de ministeries proberen tot een pakket van voorwaarden te komen waarmee Belgische en Nederlandse vervoerders uit de voeten kunnen, zodat we straks ook echt met LZV’s de grens over kunnen. De verwachting is dat de nieuwe proef in 2017 van start gaat”, aldus de branche-organisatie.

 

Eén reactie op “LZV’s mogen vanaf 2017 grens over naar België

  • Spierings A. sr.

    GA. Helaas is dit niet de enige onbegrijpelijke situatie in een vrije Europese markt
    met vrij verkeer van GOEDEREN en DIENSTEN.
    Gewoon onaanvaardbaar en niet de AANZET tot!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer