'Maak van Benelux logistieke proeftuin' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Maak van Benelux logistieke proeftuin’

Bedrijven en overheden moeten de Benelux, waar kortere procedures gelden dan elders in Europa, gebruiken als proeftuin voor logistieke innovaties die goederenstromen sneller en duurzamer maken. Hiervoor pleiten de Nederlandse ondernemersverenigingen EVO en Fenedex en het Belgische OTM .

Iveco-Stralis-Platooning-005De ondernemersorganisaties willen bijvoorbeeld de papieren rompslomp rond vrachtdocumenten digitaliseren, grensoverschrijdend vervoer van de iets langere 45-voetscontainer mogelijk maken, alternatieve brandstoffen stimuleren en een betere samenwerking tussen inspectiediensten zoals de voedsel- en warenautoriteit en de douane.

Europese richtlijnen laten vaak jaren op zich wachten en moeten ook nog eens alle nationale parlementen passeren. In de Benelux kunnen nieuwe regels volgens EVO, Fenedex en OTM sneller worden ingevoerd doordat de drie landen al veel richtlijnen op elkaar afstemmen. Omdat de Benelux de draaischijf voor het internationale goederenvervoer in Europa vormt, hebben nieuwe regels over infrastructuur, verkeer en brandstoffen indirect een groot effect op de rest van Europa. Want hoewel Nederland, België en Luxemburg slechts een kleine 2 procent van het grondgebied van de Europese Unie beslaan, gaat 21 procent van de zeevaart naar en van de EU via Rotterdam en Antwerpen. Ook gaat 78 procent van de binnenvaart en 7 procent van het wegvervoer naar en van de EU via de Benelux.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer