MAN wil de kerstvakantie verlengen en volgend jaar alle fabrieken 50 dagen sluiten. Voorts worden steeds meer klanten door MAN zelf gefinancierd.
MAN wil in de eerste helft van 2009 alle fabrieken op alle vrijdagen sluiten. Daarnaast plant men nog drie blokken van elk twee weken gepland waarop de productie stil komt te liggen. Tussen juli en september liep de orderportefeuille van trucks en bussen met 40 procent terug. MAN hoopt ontslagen onder de 32.000 werknemers te voorkomen. Een tweede probleem is dat veel MAN klanten wel trucks willen kopen maar die niet gefinancierd krijgen. Om die reden het wordt een toenemend deel van de afzet door MAN zelf gefinancierd. Het bedrijf heeft afgelopen zomer een bankvergunning aangevraagd. Volgens MAN’s hoogste financiële baas Karlheinz Hornung zal het gefinancierde bedrag dit jaar met 400 miljoen euro stijgen tot 1,8 miljard.
Toeleveranciers in het nauw
Veel toeleveranciers worden in deze productiebeperkingen meegesleurd. Zo maakte WABCO bekend in de vestigingen Hannover en Gronau 600 van de 2900 arbeidsplaatsen te schrappen. Eerder deze maand gingen er bij WABO als 1000 arbeidsplaatsen verloren. In totaal werken er bij WABCO 7700 mensen. Het probleem voor veel Duitse toeleveranciers is dat ze van hun bank geen financiering krijgen om deze periode van flauwte te kunnen overbruggen. Bedoeling is dat de Duitse overheid daar garanties voor gaat geven.
Bronnen: DVZ en Handelsblatt