MAN verwacht eind 2008 op de Internationale Automobil Ausstellung in Hannover haar Euro 5 motoren met alleen EGR te introduceren.

Verkolen
Het probleem is dat in beide gevallen de olienevel die de turbo moet smeren te heet wordt en vervolgens verkoolt. Daardoor ontstaat koolaanslag in de turbo wat als gevolg heeft dat de luchtopbrengst terug loopt en de luchttemperatuur stijgt. Toch neigt Held naar de tweetraps turbo en niet naar de VGT zoals Scania die toepast. MAN heeft veel ervaring de tweetraps turbo op de MaxxForce motoren die men voor het Amerikaanse Navistar ontwikkelde en die aan de Amerikaanse eisen voldoen met behulp van uitsluitend EGR. De oplossing is volgens Held waarschijnlijk dat er tussen de eerste en de tweede turboalder in een water-tegen-lucht koeling plaatsvindt en na de twee turbo nog eens een keer.
Niet Bosch APCRS
Ook de inspuitdruk zal verder omhoog moeten. Held wil daarover alleen maar kwijt dat die tussen de 1800 en 2400 bar zal komen liggen en dat MAN niet het nieuwe Bosch APCRS systeem zal gebruiken.
Verder zal een PM partikel filter nodig zijn om de laatste roetdeeltjes op te vangen. Waarom MAN zo’n filter nodig heeft en Scania niet, kon dr. Held niet zeggen: „We hebben nog geen Scania XPI motor kunnen kopen. Het is wel zo dat wij de overheidseisen op het genbied van de emissiestabiliteit over 500.000 kilometer uiterst serieus nemen. Wij hebben onze duurtesten nog niet afgesloten.“
Ook de inspuitdruk zal verder omhoog moeten. Held wil daarover alleen maar kwijt dat die tussen de 1800 en 2400 bar zal komen liggen en dat MAN niet het nieuwe Bosch APCRS systeem zal gebruiken.
Verder zal een PM partikel filter nodig zijn om de laatste roetdeeltjes op te vangen. Waarom MAN zo’n filter nodig heeft en Scania niet, kon dr. Held niet zeggen: „We hebben nog geen Scania XPI motor kunnen kopen. Het is wel zo dat wij de overheidseisen op het genbied van de emissiestabiliteit over 500.000 kilometer uiterst serieus nemen. Wij hebben onze duurtesten nog niet afgesloten.“