Ga naar hoofdinhoud

‘MAN-Scania samenwerking moet miljard besparen’

De samenvoeging van MAN en Scania in Volkswagens truckdivisie heeft het moederbedrijf inmiddels al 200 miljoen euro besparing opgeleverd, en dat gaat oplopen naar 1 miljard euro. Dat heeft Volkswagen trucktopman Andreas Renschler gezegd tegen Bloomberg. Renschler gaf ook aan dat VW zijn truckbusiness wil uitbreiden in de USA en Azië en studeert op mogelijke overnames.

P_Andreas_RenschlerVW had als besparing uit synergie tussen MAN en Scania tot nu toe 850 miljoen euro gecalculeerd, maar dat valt dus hoger uit. Inmiddels worden er samen versnellingsbakken ontwikkeld, worden assemblagefaciliteiten in Rusland samengevoegd en is er begonnen met samenwerken op het gebied van IT, logistiek en het ontwikkelen van kleine truckcomponenten. Zo worden in Salzgitter truckassen gemaakt die zowel onder MAN’s als Scania’s worden geschroefd.

Komende week komen alle truckengineers bij elkaar om te overleggen hoe R&D verder kan bijdragen aan het doel van Renschler om VW ‘wereldkampioen’ in de truckindustrie te maken. Daarvoor wil Renschler overigens ook per se de Amerikaanse markt betreden, want dat is de enige grote truckmarkt waar VW nog niet aanwezig is. Samenwerking of zelfs een overname in de VS is de enige mogelijkheid tot groei, zegt Renschler. Enkele jaren geleden suggereerde Daimler truckbaas Wolfgang Bernhard al eens dat Volkswagen een oogje had op Paccar. Nu wil Renschler niet speculeren over een overname van Paccar of Navistar. In China wil VW een tweesporenstrategie volgen: uitbreiding van de samenwerking met partner Sinotruk Hong Kong, maar ook het beter in de markt zetten van de eigen MAN en Scania merken. Ook samenwerkingsprojecten met China FAW is een mogelijkheid, aldus Renschler.

maniaTot op heden leek de alliantie tussen MAN en Scania nooit echt succesvol, ondanks dat er in Europa een gezamenlijk marktaandeel van 30 procent is en de gezamenlijke waarde van MAN en Scania door analisten op 20 miljard euro wordt geschat. De bedrijfsculturen van het Beierse MAN en het Zweedse Scania leken moeilijk samen te gaan, wat voor veel wrevel op de werkvloer zorgde. Volgens Renschler is het opzij zetten van cultuurverschillen en praktische samenwerking cruciaal voor het laten slagen van zijn strategie. Hij is duidelijk over mogelijke interne weerstand. “Je verandert een bedrijfscultuur niet door bij elkaar te gaan zitten en elkaars handje vast te houden. Je moet mensen echt laten samen werken en dan gezamenlijk resultaten laten behalen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer