Ga naar hoofdinhoud

MAN TGA met nieuwe motor

(JANUARI 2005) – De laatste duizendpuntentest dateert alweer van twee jaar geleden. Sindsdien kwam Mercedes met een zo goed als volledig vernieuwde Actros én bracht Scania de R-Serie op de markt. MAN heeft de TGA voorzien van een nieuwe motor. Bovendien werd het interieur duidelijk verbeterd. Samen met de Volvo FH verscheen dit drietal in de klasse van circa 430 pk aan de start voor de tiende duizendpuntentest.

1000 Punten Test (deel 1)
Duitsland versus Zweden

Nog maar onlangs bezocht de redactie van TTM een transportbedrijf met een wagenpark van Volvo’s en Scania’s. De werkplaatschef zei dat de trucks van deze merken min of meer identieke verbruikscijfers haalden. Hij kon de trucks goed vergelijken, omdat ze min of meer dezelfde specificatie hadden en op dezelfde routes werden ingezet. Toch bestaat er tussen Volvo of Scania een wereld van verschil. De trucks zien er compleet anders uit. Chauffeurs rijden of het ene, of het andere merk. De versnellingsbakken komen bij beide merken uit eigen huis en ze schakelen ten opzichte van elkaar precies andersom. Daarom is het een uitstekend idee om de duizendpuntenformule er op los te laten, want het gaat om twee bijna gelijk presterende, maar compleet verschillende concepten. Voor Mercedes en MAN geldt voor een groot deel hetzelfde. Bij de specificatie op papier zien ze er identiek uit, in werkelijkheid leveren ze een wereld aan verschil op. Kortom, qua inrichting en uitstraling gaat elk merk helemaal zijn eigen weg. Gekozen werd bij deze test voor een vermogen van rond de 430 pk. De beide Zweden treden dus aan met 420 pk, de MAN met 430 pk en de Mercedes met 440 pk. Daarbij zij aangetekend dat de MAN de enige is die met een common rail motor aantreedt met een slagvolume van tien liter, wat kleiner is dan de andere motoren. De vier merken presenteren de grootst cabine die ze kunnen leveren. Ook daar is veel over te vertellen, wat ander maalde duizend punten formule rechtvaardigt. Op het gebied van bedden, indeling van de cabine, uitrusting en telematica worden flinke sprongenvoorwaarts gemaakt door de industrie. Wie gaat hier met de eer strijken? In deze TTM zet de redactie de concepten naast elkaar. De daadwerkelijke vergelijking volgt in de volgende TTM.

MAN TGA 18.430
Nieuwe motor, Five Star versie
MAN pakt de zaken met de TGA grondig aan. Toen hij vier jaar geleden op de markt kwam maakte de nieuwe cabine precies de hightech indruk die klanten, blijkens een praktijkonderzoek van TTM, wilden. Maar MAN moest snel schakelen wat de motoren betreft. Het merk is heilig overtuigd van de zegeningen van uitlaatgasrecirculatie (EGR) en common rail. In de praktijk bleek EGR goed te werken op de twaalf liter motoren van het merk, ook bij die eerste generatie common rail motoren. EGR is ook de voornaamste component die MAN in de strijd werpt bij het halen van de komende Euro 4 uitlaatgasnorm. De motor waarmee MAN die strijd wil aangaan, de D20 motor, is eerder dit jaar geïntroduceerd, ook weer met een com- mon rail systeem. Dit is een hypermoderne tien liter krachtbron, waarmee MAN de nieuwe uitlaatgasnormen te lijf wil, en waarbij men de voordelen van common rail (zuiniger, stiller en efficiënter) wil doorgeven aan de klant. Dit doet men door te kiezen voor een wat kleinere, lichtere motor, waarvan het gewichtsvoordeel de vervoerder direct ten goede komt. MAN was ook een voorloper op het gebied van geautomatiseerde transmissies. MAN hoorde samen met Iveco tot de eerste die de succesvolle twaalfbak van ZF, de AS-Tronic, introduceerden. En met succes, want een groot deel van de TGA’s wordt in Nederland met AS-Tronic, Tipmatic in MAN-taal, afgeleverd. Nieuw bij MAN is de ontwikkeling van een ultralichte versie van de TGA, de TS-uitvoering, speciaal voor tank- en bulktransporten. Daarbij is sprake van een iets lichtere vooras, die maximaal tot 7,1 ton belast kan worden. De achteras van de hier geteste MAN is voor- zien van het nieuwe lichte kruisstuk, wat de asgeleiding in beide dimensies fixeert. Daarmee kan de chauffeur met trailer en al wat sneller de bocht door, en voelt het geheel in bochten wat stabieler aan, ook wanneer er van rijbaan gewisseld wordt, aldus MAN. Oorspronkelijk was dit kruisstuk ontworpen voor de TS-uitvoeringen, maar ook de andere TGA-chassis kunnen ermee uitgerust worden. Ook voor wat betreft het cabine-interieur heeft MAN opnieuw haar huiswerk gedaan. Vorig jaar bracht men de ultraluxe Five Star op de markt, die is te herkennen aan chroom elementen aan de voorkant, en aan spectaculaire belettering aan de zijkant van de cabine. Nieuw is dat MAN de Five Star af kan leveren in vijf heel bijzondere metallickleuren. Op de foto’s is een van die kleuren te zien. Verder is de Five Star met zeer luxe stoelen uitgerust, waarvan met name de bijrijderstoel comfortabel aanvoelt. Het onderste bed is voorzien van een heuse lattenbodem, wat evenveel comfort moet bieden als het bed dat de chauffeur thuis heeft staan. Verder vallen het leren stuurwiel op, de houtinleg op het dashboard en het grote logo van de firma tegen de onderkant van het bovenste bed, wat dus in opgeklapte toestand goed is te zien.

Mercedes-Benz Actros 1844
MegaSpace Sterk in alle criteria
Met de nieuwe Actros, nu ruim een jaar op de markt, heeft Mercedes een voltreffer gescoord. Het productietempo bedraagt nu 250 per dag, de reusachtige fabriek in Wörth kraakt in zijn voegen om aan de vraag te kunnen voldoen. Van buiten ziet de Actros er nu veel beter uit, er is nu tenminste sprake van een uitstraling die een Mercedes waardig is. Van binnen is er eveneens heel veel veranderd, zeker in de MegaSpace-uitvoering. Bij de MegaSpace valt vooral de module op onder het onderste bed. Daar zijn nu goed ogende, nette uitschuiflades aangebracht, waarin de koelkast zit, en zowaar ook een kleine afvalbak. Handig. Opvallend aan die lades is dat ze geen herrie maken en dat alles zeer degelijk aanvoelt. Ook de opbergkasten boven de voorruit zijn degelijk. Ze zijn voorzien van zwaar uitgevoerd hangen sluitwerk en de chauffeur kan er veel in kwijt. De Mercedes is de enige auto met twee opbergruimtes die van buiten af bereikbaar zijn. Dit doet Mercedes zodat de chauffeur zaken die door buitengebruik niet helemaal schoon gehouden kunnen worden, in een apart vak kan opbergen. Mercedes monteert nieuwe, moderne en ronduit comfortabele stoelen in de Actros. Ze zijn door TNO en door BGZ Wegvervoer gecertificeerd en ze zitten prima. Kortom, stoelen waaraan anderen een voorbeeld kunnen nemen. Mooi is dat Mercedes het schakelpookje in het verlengde brengt van de armleuning van de chauffeur. Het spaart veel ruimte in de cabine, en de Mercedeschauffeur kan met simpele pookbeweginkjes de transmissie bedienen. De chauffeur heeft zestien gangen tot zijn beschikking, wat overigens wel een beetje veel van het goede is. Het dashboard van de Actros is enorm opgeknapt. Mercedes is zich er duidelijk bewust van geworden, dat de chauffeur met minder knopjes toe kan en dat een rustig beeld ook in het interieur van groot belang is en zelfs de veiligheid ten goede komt. De Actros heeft vorig jaar ook betere bedden gekregen. Het bovenste bed is met een unieke bodem uitgevoerd, die weliswaar dun is, maar ruim voldoende slaapcomfort biedt. Aan het chassis valt op dat de accubak is verhuisd naar een plekje aan het achterste uiteinde van het chassis. De accu’s zitten niet meer op de vertrouwde plek linksachter de cabine. Dit heeft Mercedes gedaan om ruimte te geven aan de SCR-installatie, die straks nodig is om aan de Euro 4 uitlaatgaseisen te voldoen. Aan de achterkant van het chassis zijn de accu’s in een goed afsluitbare bak opgeborgen. Ze zijn alleen toegankelijk wanneer de trekker is afgekoppeld van zijn oplegger.

Scania R 420 Topline
Compleet gemoderniseerd
Scania heeft met de R-serie in feite alle kritiek die er nog bestond op de 4-serie doen verstommen. Bovendien heeft men de auto flink aangepakt op het gebied van uitstraling, en kwam er een volledig nieuw interieur: de hele cabine werd gerestyled. Dus een compleet nieuw dashboard, dat ook nog eens modulair is opgebouwd om in verkorte uitvoering te kunnen fungeren in de kleinere P-cabine. Het resultaat mag er zijn. Op basis van de vertrouwde 4-serie is een truck ontstaan die duidelijk met Volvo en Mercedes wedijvert om de machtigste uitstraling, en die van binnen veel praktischer is geworden, al is een en ander zeker nog niet perfect. Het dashboard heeft de vertrouwde kromming grotendeels behouden en ook de zitpositie en de stand van het stuur zijn weer typisch Scania, en dat is een compliment. Alles is nieuw, maar tegelijkertijd ook vertrouwd. De stuurverstelling werkt nu pneumatisch en niet meer mechanisch, en in het stuur zijn diverse bedieningsfuncties aangebracht, zoals cruise control. Het dashboard oogt nu rustiger en de display voor de chauffeur is heel overzichtelijk, maar oogt nog een beetje ouderwets, vergeleken met de concurrentie. Het nieuwe dashboard biedt ruimte aan Scania’s FMS-systeem, dat in diverse gradaties bij het merk te koop is. In het interieur valt op dat het bovenste bed boven de voorruit verdwenen is. Daarvoor in de plaats heeft Scania een praktische kastenset ingebouwd, waar de chauffeur eindelijk veel in kwijt kan. Men gaat er vanuit dat er op het bed achter de voorstoelen geslapen wordt. Maar hier stuiten we op de moeilijkheid dat er eerst een puzzel met uitklapkussens en matrasstukken moet worden uitgevoerd voordat de chauffeur aan zijn welverdiende nachtrust kan beginnen. Kortom, even wennen allemaal, maar een feit is dat de grote Topline- en Highline-cabines er een stuk functioneler op zijn geworden. De afwerking van dit alles is wel een tandje minder, zo viel het testteam op. Ook de gebruikte materialen voelen en ogen wat goedkoper, en dat is gewoon jammer. Scania heeft de bediening van de Opticruise-automaat in een stengel aan de stuurkolom ondergebracht. Even wennen weer, net als het bij Opticruise behorende koppelingspedaal. Een gegeven, waar Scania uit veiligheidsoogpunt nog steeds flink op hamert, maar het merk staat hierin wel alleen. Verder valt op dat aan de voorkant de grille uit één stuk bestaat en dat die makkelijk is te openen: ook de driedelige grille van de 4-serie was terecht mikpunt van kritiek. De hier geteste 420 pk HPI-motor komt al op korte termijn leverbaar in Euro 4 uitvoering, voorzien van Scania’s EGR uitlaatgasrecirculatiesysteem.

Volvo FH 12.420 Globetrotter XL
Maatstaf in comfort
Volvo heeft flink succes geboekt met de FH-serie, nadat deze in 2002 werd gefacelift. Met alle gewicht heeft het merk ingezet op veiligheid, met als gevolg dat de FH min of meer de maatstaf is geworden voor wat betreft moderne elektronica in de truckbouw die de veiligheid ten goede komt. Zaken als ESP en ACC doen in de stille Volvo al even stilletjes hun werk. De frequent opgewaardeerde D12-motor van Volvo is een heel fijn lopende motor die in combinatie met I-shift de chauffeur een zeker en rustgevend gevoel geeft. Volvo maakt voor het inspuitgedeelte gebruik van Delphi-techniek, en niet meer van Bosch. Delphi wordt in toenemende mate als alternatief toegepast in de industrie, ook Volkswagen en DAF werken al met dit Amerikaanse merk. De Volvo-motor heeft verder een reputatie hoog te houden met de motorrem, ofwel de Volvo Engine Brake. Ook die doet zijn werk stil en effectief, typisch Volvo. Weggedrag en besturing van de FH-serie zijn eveneens aangenaam te noemen. De chauffeur, die toch wat hoog zit, behoudt voldoende contact met de weg en kan vlot manoeuvreren met zijn FH. Volvo heeft de afstelling van de vering van het chassis en van de cabine goed voor elkaar. De chauffeur voelt meteen wanneer het oppassen geblazen is en wanneer er sprake is van ESP, licht er een geel driehoekje op in het dashboard dat de waarschuwing nog eens bevestigt. Het interieur is met degelijke en mooie materialen afgewerkt. Volvo heeft de verleiding weerstaan om hier teveel op te bezuinigen. De werkplek van de chauffeur en zijn mogelijkheden om bagage in te ruimen zijn bij de Volvo heel goed in orde, hetzelfde geldt voor de instap en de werkwijze bij het uitvoeren van dagelijkse controles. De schuin naar achteren wijkende voorruit maakt dat de kastruimte boven de voorruit beperkt blijft. Dus biedt Volvo nu een extra kastenwand aan voor chauffeurs die altijd alleen rijden. In die extra kasten kan de chauffeur echt alles kwijt, zonder dat dit ten koste gaat van het slaapcomfort. Ook onder het bed wordt Volvo inventiever met de mogelijkheden. Naast de schuifla kan er een lunchtafeltje worden uitgeschoven, bedoeld voor gebruik wanneer de chauffeur stil staat. Voor wie aanschaf van de Volvo overweegt: de prima restwaarde van de trucks en de lange onderhoudsintervallen mogen hierbij in overweging worden genomen.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 test-MAN-TGA-jan2005.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer