MAN TGX 18.440 EfficientLine • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN TGX 18.440 EfficientLine

(NOVEMBER 2014) – Het is alweer anderhalf jaar geleden dat de redactie van TTM.nl voor het eerst achter het stuur kon kruipen van het nieuwe Euro 6-gamma van MAN. Kortgeleden las u alles over de TGL, nu is het de beurt aan de TGX. Die kwam naar onze testroute als een zuinig bedoelde EfficientLine. Wij gaven de blauwe leeuw de sporen.

MAN liet haar Euro 6-gamma precies twee jaar geleden debuteren, op de IAA 2012. Het duurde daarna tot het voorjaar van 2013 tot we in alle nieuwe Euro 6-trucks van het merk uit Beieren konden rijden. “We weten hoe het er voor staat in de transportbranche, en hoe belangrijk TCO en efficiency zijn voor transportbedrijven. Daarom weten we dat de Euro 6-range echt beter is dan Euro 5. Maar ook Efficient Line blijft, en wordt zelfs verder aangescherpt”, aldus MAN-ceo Anders Nielsen.

Dat klopt, want de truck die we op deze pagina’s gaan testen, ìs een EfficientLine. Euro 6 natuurlijk. En het toeval wil dat de laatste MAN TGX die TTM.nl testte ook een EfficientLine was, maar dan Euro 5. Even terugbladeren in ons archief. Die MAN TGX 440 EL scoorde een verbruik van 27,5 l op 100 km, een prestatie waar vele andere trucks, zelfs uit het Euro 6-tijdperk, de tanden op stuk bijten. Het AdBlue-verbruik: 1,48 liter op 100 km, ook erg netjes. Volop vergelijkingsmateriaal, dus schakelen we snel over naar de Nederlands-Duitse grens voor de actualiteit.

 

EfficientLine, en dat houdt onder meer in géén zonneklep Op onze testroute scoort de MAN TGX EfficientLine uitstekende verbruikscijfers. Het dashboard is niet ieders smaak, maar het ziet er best strak uit. Jammer is dat de unit voor transmissie en handrem, plus de koelkast, de bewegingsruimte verkleint. Achter het motorblok zit groot het luchtfilter, wat de interieurruimte beperkt. De dubbele turbo heeft tussenkoeling van uitlaatgas. Het stuur van de MAN is wat aan de grote kant. De grote spiegelhuizen belemmeren het zicht van de chauffeur enorm. Een schakelunit en handrem positioneren andere fabrikanten in het dashboard Naar de chauffeur gedraaid, maar wel heel veel knopjes De cabine kantelen is een makkie want dat gaat elektrisch

Blauw
Daar staat weer een MAN TGX 440 EfficientLine, maar nu dus in Euro 6. In hard blauw, en overduidelijk in EfficientLine-uitvoering. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de zonneklep boven de voorruit. Dat is een aspect van het Aeropakket. Andere zichtbare onderdelen die horen bij EfficientLine zijn de Energy-banden van Michelin, de instelling van spoilers, de aluminium velgen en brandstoftank, en de led-dagrijverlichting. Niet zichtbaar maar wel aanwezig zijn de geoptimaliseerde aandrijflijn, het bandenspanningcontrolesysteem, een generator met 120 A en het Air Pressure Management. Daarmee wordt de luchtcompressor automatisch uitgeschakeld als deze niet wordt gebruikt. Daardoor wordt de wrijving van de motorhulpaggregaten gereduceerd. Valt er nog meer op aan de MAN, behalve de Efficient Line-kenmerken? Ja, dat zijn natuurlijk de iets grotere luchtinlaten aan de voorzijde, bedoeld voor de nodige koeling van de D2676 commonrail Euro 6-diesel, en de iets grotere chromen strip in de grille. De overbekende Büssing-leeuw is ook wat prominenter afgebeeld. Voordat we instappen, kantelen we de cabine even voor een blik op het nieuwe motorblok. Dat ziet er voor een zescilinder 12,4-liter krachtbron best bescheiden uit. Het meest opvallende detail is te zien aan de linkerzijde: daar zit een tweetraps turbolader die gevoed wordt door uitlaatgas. Hij is voorzien van tussenkoeling. De D2676, behalve in 440 pk ook leverbaar in 480 pk, maakt gebruik van SCR en EGR om de Euro 6-emissie-eis te halen. Het luchtfilter is goed zichtbaar achter het motorblok, en dat gaan we straks in de cabine merken.

TTM2014testmantgx440_routetabel

Inhoud
We laten chauffeur Toni geheel automatisch de cabine weer terugkantelen en stappen in. De vloer ligt op slechts 144 cm hoogte en in drie treden zijn we binnen. De XLX-cabine, de middelgrote cabine die standaard op de EfficientLine zit, heeft officieel geen vlakke vloer, maar tegelijk ook weer wel. Alleen de gedeelten voor de voeten liggen wat lager, maar tussen de stoelen kan de chauffeur zich uitstekend bewegen. Rechtop staan is ook goed mogelijk als je niet buitengewoon lang bent. De ruimte in de cabine is goed, in eerdere testen maten we een inhoud van 8,14 kubieke meter. Boven de voorruit en ook boven beide deuren is flink wat opbergruimte. De kastjes zijn wat netter geworden in de nieuwe TGX. MAN heeft als een van de weinige truckmerken TTM2014testmantgx440_spectabelnog een console voor bediening van de versnellingsbak en handrem op de cabinevloer staan. Die kan in de weg staan als je je omkleedt of weer achter het stuur wilt gaan zitten. Tip aan MAN: monteer die hendel voor de versnelling toch in het dashboard of aan het stuur! Staande valt ook op dat de koelkast niet helemaal onder het bed schuift. Een rechtstreeks gevolg van de plek van het luchtfilter. Dit zorgt er voor dat de MAN 30 procent minder bruikbaar vloeroppervlak heeft dan andere trucks, zo noteerden wij al in onze cabtest van dit jaar. Het zorgt er ook voor dat er onder het bed maar weinig bergruimte is. Het onderste bed is overigens voorzien van een lattenbodem, wat de ‘ligkwaliteit’ zeer ten goede komt. Op onze testtruck zaten nog steeds de forse spiegelhuizen, waarvan allang aangetoond is dat ze de chauffeur het zicht voor een deel ontnemen, wat kan resulteren in ronduit gevaarlijke situaties, zeker in regionaal of stedelijk verkeer. MAN heeft al diverse malen beloofd hier wat aan te doen, maar ook bij de recent geïntroduceerde D38 was daar nog niets van te bekennen.

Begrensd
Eenmaal onderweg houden we een cruisesnelheid aan van 85 km per uur. Daarmee moet het gaspedaal bij wijze van spreken op de vloer, want de EfficientLine-range is begrensd op 85 km/h. Dat lijkt een beperking van snelheid, maar dat valt in de praktijk erg mee. Het scheelt circa 2 km per uur ten opzichte van onze andere testtrucks. Bij de maximale snelheid van 85 km/h draait de D2676 1.130 t/min, de motor heeft een koppel van 2.100 Nm, dat al bij 930 toeren beschikbaar is. De motor heeft veel souplesse. Onze befaamde klim wordt genomen in een respectabele 5 min, 24 sec. Een pluim mag daarbij worden uitgedeeld aan de TipMatic-versnellingsbak, want die is zo slim dat hij tijdens de klim niet lager hoeft te schakelen dan de 7e gang! Met zulke prestaties is het bijna jammer dat MAN binnenkort aan het ‘synergievoordeel’ met Scania moet beginnen en de transmissies van het Zweedse broertje moet gaan monteren. Ook deze MAN is voorzien van Brakematic, een goede samenwerking van bedrijfsrem, motorrem en de nieuwe Intarder Eco. Op een van de afdalingen op onze route, waar een maximale snelheid van 40 km/h geldt, is de MAN met Brakematic uitstekend op de gewenste snelheid te houden. De vooras is bladgeveerd. Dat is normaal, maar we kregen toch wel flinke klappen te verwerken in de cabine bij oneffenheden in de weg. Het basiscomfort kan dus nog wel wat beter. Onderweg kijken we nog eens naar het dashboard. Dat heeft een strak, bijna zakelijk design, maar het oogt echt niet slecht. Het is misschien wel een dashboard dat uitstekend past bij een truckmerk uit de Volkswagen-stal. Recent introduceerde MAN EfficientRoll, maar dat was op deze testtruck nog niet gemonteerd.

Recordhouder
Best jammer, want anders was het verbruik misschien nog beter geweest. Aan het einde van de dag parkeren we de MAN TGX 18.440 EfficientLine daar waar we begonnen zijn, bij de tankinstallatie aan de Nederlands-Duitse grens. Als de dieselpomp de 500 liter tank gevuld heeft, zien we na even rekenen een verbruik van 28,2 l/100 km op ons formulier staan. Rekenen we de Bundesstrasse even niet mee, dan komen we zelfs op een verbruik uit van 27,1/100 km. Dat zijn echt uitstekende cijfers. Ze zijn zelfs zo goed dat de MAN TGX EfficientLine tot nu toe de zuinigste Euro 6-truck is die we hebben getest. Ook is de Euro 6-versie zuiniger dan de Euro 5-versie van de EfficientLine. Dat is wel een schouderklopje waard voor de mannen in München, die het met al die veranderingen in hun bedrijf de laatste jaren niet makkelijk hebben. Het bevestigt nog maar eens wat we eigenlijk al wisten: de aandrijflijn van MAN behoort tot de besten. Wanneer het Beierse merk daar nu ook nog eens een nieuwe cabine opzet die concurrerend is, heeft het een bijzonder sterk product in handen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

TTM2014testmantgx440_vergelijkingstabel

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer