MAN toont AFAS, platooning en elektrische TGM op IAA • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN toont AFAS, platooning en elektrische TGM op IAA

De lang verwachte nieuwe TGX-cabine staat nog niet op de komende IAA in Hannover. Wel toont MAN zijn kunnen op het gebied van platooning en de vorderingen op het gebied van e-mobility en connectivity. Ook autonome trucks kan MAN nu al bieden.


MAN is de eerste fabrikant die in samenwerking met logistieke dienstverlener DB Schenker platooning op de openbare weg gaat testen. De proeven begonnen al op 25 juli en vanaf augustus worden er met twee platoonende trucks ook dagelijks ladingen papier, frisdrank en machineonderdelen vervoerd. Dat gebeurt op een 145 kilometer lange testroute op de A9 tussen München en Nürnberg. De voertuigen rijden daarbij met een afstand van ongeveer één seconde ofwel 11 meter tussenruimte. Voor DB Schenker past platooning in het streven naar nog meer automatisering tussen het dock en de klant. Het gaat de dienstverlener dan ook minder om de techniek van het platooning op zichzelf en meer om de studie naar de integratie van de effectiviteit in de complete logistieke keten. Ook MAN kijkt daar met interesse naar om een leidende rol te houden in de automatisering en digitalisatie van bedrijfsvoertuigen.

Acceptatie
MAN heeft ook veel aandacht voor de (psychische en neuro psychische) belasting van de chauffeurs die voor deze proef een intensieve training ondergingen en verder als proefkonijn dienen tijdens de testperiode. Daarvoor wordt de MAN-DB Schenker proef begeleid door de afdeling Complex Health Research van de hogeschool Fresenius in München. Tenslotte staat het beroep van chauffeur aan de vooravond van geautomatiseerd rijden voor een heel nieuwe invulling. De hogeschool onderzoekt ook de sociale en maatschappelijke acceptatie van platooning.

Accu’s onder de cabine
Ander nieuws is dat ook MAN de weg naar elektrische bedrijfsvoertuigen verder uitbouwt. Het merk toont op de IAA een elektrische versie van een 26 ton 6×2 MAN TGM bakwagen. Waar bijvoorbeeld Volvo duidelijk inzet op stadsdistributie mikt MAN op het middelzware distributiesegment en start daarvoor in het najaar een test met negen transportbedrijven in Oostenrijk, waarbij ook één trekker-trailer combinatie meerijdt. Opmerkelijk is dat MAN de accu’s primair onder de cabine installeert, wat natuurlijk de asbelasting verbetert. De 264 kW sterke motor krijgt van München een plaats centraal in het frame en heeft een koppel van maar liefst 3100 Nm wat een versnellingsbak overbodig maakt. Om tot de maximale range van 180 km op één acculading te komen, zet ook MAN nog additionele powerpacks aan de zijkant langs het frame. MAN zegt overigens dat het voertuig niet voor 2021 te koop zal zijn.

Autonoom
Wat mogelijk eerder te koop is, is een rijdende afzetting die geheel onbemand autonoom een voertuig daarvoor kan volgen. Dat is goed nieuws voor de chauffeur die nu dagelijks met zo’n matrixbord achter op zijn truck op de vluchtstrook zijn leven waagt om zijn collega’s die bijvoorbeeld voor hem uitrijdend de berm maaien te beschermen. In Duitsland gebeuren ongeveer 44 procent van alle ongevallen op de snelweg op de vluchtstrook of de berm. Het lijkt dan ook een bijzonder zinnige toepassing van autonoom rijden. De auto, een MAN TGM, wordt door de chauffeur naar de werkplek gereden. Daarna activeert hij alle systemen en stapt uit. Waarna de TGM op de instelde afstand de werkende truck daarvoor zal volgen. Waar nodig kan de bestuurder van dat werkende voertuig zijn begeleidende afzetting tot op enkele meters achter zijn voertuig brengen en digitaal koppelen om zo voorbij de hindernis te komen. De autonome MAN, AFAS geheten, is een van de genomineerden voor de eerste Truck Innovation Award.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer