VVD-europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert vraagt zich af of de voorgenomen Maut-heffing niet discriminerend. Ze heeft erover bij bij de Europese Commissie aan de bel getrokken.
Volgens Hennis-Plasschaert moet in een interne markt sprake zijn van een ‘level playing field’: “Fiscale en/of andersoortige cadeautjes aan de ‘eigen’ wegvervoerders uitdelen, behoort dus niet tot de mogelijkheden. Ook niet voor Duitsland.”
Het Duitse concept Masterplan Logistics bevat voornemens voor (onder meer) een forse tolverhoging per 1 januari 2009. Volgens Hennis-Plasschaert is het pakket aan compensatiemaatregelen complex en lijkt binnen de huidige Eurovignetrichtlijn de Duitse speelruimte voor verlaging MRB (motorrijtuigenbelasting) of andere fiscale steun (waarmee geld kan terugvloeien naar Duitse transporteurs) beperkt. De herziening van de Eurovignetrichtlijn geeft echter potentieel meer speelruimte omdat hogere inkomsten gegeneerd kunnen worden waaruit weer verdere vergroeningssubsidies gefinancierd kunnen worden.
Duitse transporteurs bevoordeeld?
Hennis-Plasschaert zet uiteen dat de oorspronkelijke LKW-Maut werd verlaagd van 15 cent naar gemiddeld 12,4 cent. Het Duitse, maar ook het internationale bedrijfsleven kreeg een compensatie van waarschijnlijk 250 miljoen euro. De vraag nu is hoeveel Duitsland onder de mogelijke tolheffing per 2009 blijft zitten en in hoeverre specifiek het Duitse bedrijfsleven daarvan profiteert t.o.v. de buitenlandse concurrentie. Daarbij weegt ook mee dat het Duitse bedrijfsleven al profiteert van andere maatregelen 350 miljoen toegezegde de-minimisregeling die gefinancierd wordt door niet volledig doorberekende infrakosten). Daarvan betaalt het buitenlandse bedrijfsleven eigenlijk meer dan 38%.
Commissie alert
Het antwoord op de vragen van Hennis-Plasschaert van de Commissie
houdt in dat de Commissie op de hoogte is van recente Duitse plannen. “Als deze plannen ook overheidssteun behelzen die mogelijk van invloed kan zijn op de interne markt, is Duitsland verplicht deze bij de Commissie aan te melden. In haar beoordeling daarvan zal de Commissie erover waken dat iedere aanpassing van de huidige tolregeling, met inbegrip van compensaties voor hogere toltarieven, in overeenstemming zijn met de regels inzake overheidssteun en de Gemeenschapswetgeving.”