De nieuwe Maut-tarieven kosten Nederlands vervoer 70 miljoen euro extra. Dat heeft EVO berekend.
De Duitse Bondsraad heeft vrijdag besloten de LKW-Maut-tarieven fors te verhogen per 1 januari 2009. De tarieven gelden voor vrachtauto’s vanaf 12 ton op de Duitse autowegen. De hoogte is afhankelijk van het aantal assen en de Euroklasse. Uitgaande van de met de verschillende euroklassen in september 2008 gereden kilometers is de verhoging circa 50 procent.
De nieuwe tarieven op een rij:
Euro 5 + EEV:
3 assen: 14,1 ct/km (was 10,0 ct). Stijging 41,0 procent
4 assen 15,5 ct/km (was 11,0 ct). Stijging 40,9 procent
Euro 4 en Euro 3 met gesloten roetfilter:
3 assen: 16,9 ct/km (was 12,0 ct). Stijging 40,8 procent
4 assen: 18,3 ct/km (was 13,0 ct). Stijging 40,8 procent
Euro 3 en Euro 2 met gesloten roetfilter:
3 assen: 19,0 ct/km (was 12,0 ct). Stijging 58,3 procent
4 assen: 20,4 ct/km (was 13,0 ct). Stijging 56,9 procent
Euro 2:
3 assen: 27,4 ct/km (was 14,5 ct). Stijging 89,0 procent
4 assen 28,8 ct/km (was 15,5 ct). Stijging 85,8 procent
Euro 1/Euro 0:
3 assen: 27,4 ct/km (was 14,5 ct). Stijging 89,0 procent
4 assen: 28,8 ct/km (was 15,5 ct). Stijging 85,8 procent
Tot 1 januari 2009 blijven de huidige tarieven gehandhaafd. Uitsluitend door het Duitse Kraftfahrt Bundesamt erkende roetfilters, voorzien van een ABE (Allgemeine Betriebs Erlaubnis) nummer, worden geaccepteerd. In de praktijk zijn dat in de regel de gesloten roetfilters. De half-open filters zijn ontoereikend om aan de hogere euronorm eisen te kunnen voldoen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft een dringend beroep op de Europese Commissie gedaan om de half open filters ook erkend te krijgen. De Commissie heeft toegezegd de Duitse overheid hierop aan te spreken.