Ga naar hoofdinhoud

Meer geld en ruimte voor binnenvaart

De binnenvaart moet meer ruimte krijgen. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) trekt 55 miljoen euro uit om de regio tegemoet te komen en te helpen bij het opknappen van binnenhavens, zo bevestigde een woordvoerder van de bewindsvrouw maandag. Ze wil verder sneller werk maken van de modernisering van de vaarwegen. Niet in 2020 maar twee jaar eerder en als het even kan in 2016 moet de achterstand in dat werk weggewerkt zijn.

Deze inzet staat in de nota ‘Varen voor een vitale economie: een veilige en duurzame binnenvaart’ die Huizinga maandag naar buiten heeft gebracht. De plannen zijn een uitwerking van het coalitieakkoord om het goederenvervoer over het water te stimuleren en de innovatie in de sector een impuls te geven.
5000 schepen
De bedrijfstak, goed voor 5000 schepen van 10.000 ton tot enkele honderden tonnen, reageert gemengd op de plannen. “Het bedrag van 55 miljoen voor ‘quick wins’ of snelle investeringen in de binnenhavens vinden wij een mooie start”, stelt het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Waardering is er voor de aanpak van de problemen met de containerafhandeling in de zeehavens. Minder tevreden is het CBRB over het ontbreken van ‘harde streefdoelen’ voor bijvoorbeeld het beoogde aandeel van het containervervoer voor havens en terminals, licht CBRB-directeur Ton Roos toe. “De nota gaat in de goede richting. Hier en daar kan er wel een schepje bij.”
 
Meer per schip
Voor de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam ligt het beoogde aandeel voor de binnenvaart voor het vervoer naar het achterland op 45 procent. Het vervoer over de weg gaat terug. Maar de staatssecretaris zou met beleid ervoor moeten zorgen dat ook andere havens, als eigenaar van de grond, in contracten bedrijven verplichten tot (meer) containervervoer per schip.
Het geld voor de binnenhavens moet niet alleen uit Den Haag komen. Het betrokken havenverbeteringsfonds moet voor de andere 50 procent gevuld worden door betrokken gemeenten en provincies. Roos beklaagt zich over steden met een binnenhaven, zoals Wageningen en Nijmegen, waar de bouw van woningen en appartementen op haventerrein hoog op de agenda staat. “In en om Wageningen zit veel agro-industrie. Nijmegen mag ook zijn verantwoordelijkheid nemen.” De binnenvaartsector (jaaromzet: 1,7 tot 1,8 miljard euro) heeft een gemiddeld aandeel in het goederenvervoer van ongeveer 40 procent, schat Roos.

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer