Begin september komen er op een hele serie vierbaans Autobahnen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen permanente inhaalverboden voor trucks.

Het gaat om delen met twee keer twee rijstroken van de Autobahnen A40, A42, A43, A46 en A57. Een en ander is een gevolg van overleg tussen politie en de verantwoorde-lijke politieke bestuurders. Reden is dat in NRW bij een vijfde van alle ongevallen een vrachtauto is betrokken. In veel gevallen is daarbij sprake van riskante inhaalmanoevres. Met name het plotseling van de rechter naar de linker rijbaan wisselen is een probleem, net als de zogenaamde olifantenraces. De branche organisatie voor transport en logistiek in NRW vindt het inhaaverbod overbodig. Men stelt dat het beter is om een scherpere controle uit te oefenen op de nieuwe verkeersregel dat trucks elkaar alleen mogen inhalen wanneer het snelheidverschil tenminste tien kilometer per uur bedraagt. Verder is de brancheorganisatie voor een systeem van variabele inhaalverboden met elektronische borden zodat het inhaalverbod kan worden aangepast aan de verkeersdrukte.
Overigens heeft de politie in het Roergebied eerder dit jaar een meetvoertuig van een installatie voorzien die snelheidsverschillen tussen elkaar inhalende trucks kan meten.