Mercedes-Benz Atego 818 L • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Mercedes-Benz Atego 818 L

(DECEMBER 2005) – Net als grote broer Actros, heeft ook de lichte en
middenklasse truckserie Atego van Mercedes-Benz, een reeks grondige wijzigingen ondergaan.Dat was nodig, want de klachten vanuit de markt liepen nogal uiteen. Gemarkeerd met een facelift,werd de Atego vorig jaar in Hannover opnieuw aan het publiek voorgesteld.Met een moderne specificatie inclusief automaat, ging de Atego onlangs de binnenland
testroute op.

Duizend toeren door het dorp

Al voordat de facelift daar was, kon de klant een Atego met automatisch schakelende transmissie krijgen. Met de facelift en tal van andere wijzigingen, isook de software van de transmissie onder handen genomen en is de Atego althans op papier een heel andere auto geworden. Gebleven is de viercilinder OM 904 LA motor, een viercilinder 4,25 liter blok dat vrij compact is uitgevoerd en waarvan bij de huidige generatie Atego nog een iets opgeboorde versie verkrijgbaar is die 4,8 liter meet en die goed is voor 218 pk. Een kenmerk van de Atego-motoren is dat ze drie kleppen per cilinder hebben. De hier geteste Atego kwam met 177 pk uitstekend van zijn plaats. Maar toch nog even over de opgeboorde viercilinder: in het geval u een zescilinder overweegt, de viercilinder motoren zijn ongeveer honderd kilo lichter dan de zescilinders. En dat kan meetellen in het kilometerkostenverhaal. Al meteen wordt duidelijk dat de nieuw ontworpen aandrijflijn, met snel schakelende Telligent automoaat, voor het vlotte rijden verantwoordelijk is. De bak schakelt erg snel, is erg stil en de Atego heeft weinig moeite met een totaalgewicht van circa acht ton. Prettig is dat de programmatuur rond de transmissie zelf tussengas geeft bij terugschakelen. Daarmee wordt de aandrijflijn andermaal ontzien. In de eerste generatie Telligent gebeurde dat ook al, maar eigenlijk veel te goed. Dus bij terugschakelen loeide de motor er onver- richter zake op los, en gebeurde er niks anders dan dat er onnodig brandstof werd verbruikt. Nu is dat voorbij, en be- tekent tussengas dat het toerental eventjes wordt verhoogd met 300 toe- ren. Dat is voldoende om de assen en tandwielen in de bak het weer met el- kaar eens te laten worden.

Breed toerengebied
Van 1.200 tot 1.600 toeren levert de compacte viercilinder een koppel van 675 Newtonmeter. Dat is voldoende om met niet meer dan duizend toeren door de diverse dorpjes te tokkelen, en dat is wel belangrijk om te weten: op vlakke wegen waar 50 km/h is vereist, kan deze Atego gewoon in de zesde gang blijven staan. De motor draait dan wel niet in het optimale toerengebied, dat begint bij 1.200, maar er is feitelijk nog niks aan de hand, schakelen is niet nodig. Op de talrijke rotondes in de testroute blijkt de Atego aangenaam wendbaar en is de bakwagen makkelijk te sturen. Ook dit kost weinig moeite, het LS 4 stuurhuis van Mercedes werkt probleemloos. Hetzelfde geldt voor het veersysteem, dat zorgt voor een goed comfort, bij inachtneming van het ge- geven, dat de chauffeur graag contact houdt met het wegdek. De cabine heeft betrekkelijk eenvoudige stalen vering en dat is in dit geval voldoende. Zelfs indachtig het feit dat de Atego is gebouwd op een chassis, dat wel op een discutabele plek in tweeën is gedeeld, namelijk net achter de cabine. Aan de rechte ladder heeft Mercedes een stuk gebouwd, dat wat naar beneden buigt, zo kien was Stuttgart erop dat de Atego een lage instap zou hebben. Lijkt ons wat te veel van het goede, maar instap en cabinecomfort zijn in ieder geval oké. Het is overigens niet zo dat de nieuwe Telligent transmissie onder alle omstandigheden de aandrijflijn rustig zijn werk laat doen. In files is het met automaten altijd beter even op het manuele programma over te schakelen. In dat geval is de chauffeur met zijn vooruitziende blik duidelijk in het voordeel, tot heil van het verbruik. Bij 80 km/h draait de viercilinder motor 1.650 rpm, en dat is precies halverwege het groene gebied van de toerenteller. De eindoverbrenging van 3,63 op 1 is duidelijk voor stadswerk bedoeld, waarbij de autoweg niet ontzien hoeft te worden. Echt een aanrader dus voor de Nederlandse distributie-omstandigheden. Om de chauffeur nog verder van dienst te zijn, is het mogelijk om de cruise control op bijvoorbeeld 80 km/h te pro- grammeren. Rijdt de chauffeur dan weg van een rotonde, dan kan hij al op ‘resume’ drukken, waarna de Atego zelf optrekt naar de ingestelde snelheid. Daarbij schakelt de Telligent bij 2.000 toeren steeds een gang bij.

Cabinevarianten
Een kenmerk van de nieuwe Atego-generatie is dat er een keur aan cabineva- rianten en -interieurs verkrijgbaar is. Het uitgangspunt is natuurlijk de standaard dagcabine, die onderwerp is van deze test. De volgende stap is een zelfde cabine, maar dan met een wat uitgebouwde achterwand, waarmee zeventien centimeter lengte in het interieur wordt gewonnen, een methode waar ook Scania en DAF zich van bedienen. Variant nummer drie is een slaapcabine, waarbij een bed van bijna zeventig centimeter breed achter de stoelen is geplaatst. Daar weer een variant op is de verhoogde slaapcabine, met twee bedden. Al deze cabines zijn verkrijgbaar in drie comfortniveau’s. De importeur spreekt voor de eenvoudigste versie, en die werd hier getest, van een ‘delivery- cockpit’. Daarbij is sprake van een opbergmeubel op de motortunnel en bevindt zich de handrem naast de stoel, wat niet de ideale plek is voor chauffeurs die tijdens hun rit een hoge frequentie van stoppen en lossen heb- ben. Hier stuiten we echt op een serieus minpunt, want juist bij de andere twee interieurs, Semi Distance en Long Distance Cockpit, bevindt zich de handrem juist wel op het dashboard, maar de chauffeur wordt blijkens de naam toch verondersteld juist minder vaak te stoppen en dus minder frequent de handrem te bedienen. In alle gevallen is er nu sprake van een vloeiend gelijnd dashboard dat is opgetrokken uit degelijkheid en rust uitstralende materialen, en dat was bij de eerste generatie wel anders…
Een apart compliment verdienen de stoelen, die stevig aanvoelen en die prima steun verlenen tijdens de lange werkdag die een dag testrijden nu eenmaal is.

Zuinig
Mercedes-Benz heeft de aandrijflijn van de Atego compleet geoptimaliseerd. Het resultaat is een stille en zuinige distributietruck die ruimschoots aan alle eisen voldoet. Hooguit is de uitstraling van de Atego een tikje minder dan die van enkele concurrenten. Maar dat kan haast geen criterium van betekenis zijn wanneer aanschaf overwogen wordt. De vraag is wel waarom Mercedes toch iedere keer een product op de markt brengt waarover van alles te klagen is, om dan een jaar later de sommen wel goed op orde te hebben. Van de bestelauto’s tot de zwaarste Actros hebben we dit nu al moeten meemaken, en het maakt het er voor klanten ook niet makkelijker op, om steeds weer met modificaties geconfronteerd te worden. Het lijdt tot slijtage aan het Mercedes-Benz-imago, en dat is nergens voor nodig. Hoe dan ook, met die kilometerkostprijs van deze Atego 818 lijkt alles dik in orde, zie de resultaten in de tabellen.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-Mercedes-Benz-Atego-818L.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

                                                    

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer