De Mercedes-Benz Axor is vanaf deze zomer ook leverbaar met PowerShift, de automatische versnellingsbak die ook al op de Actros zit. De bak op de Axor krijgt twaalf versnellingen. DaimlerChrysler presenteert deze zomer een hele reeks noviteiten, die in de spotlights staan op The European Road Transport Show.
PowerShift heeft voor de introductie op de Axor een nieuw besturingssysteem gekregen, waardoor het schakelen nog sneller en soepeler verloopt. Brandstofbesparing is een van de voordelen van PowerShift.
Mercedes-Benz zet verder in op veiligheid en milieu. Zo krijgen alle Mercedes-Benz trucks standaard ESP, voor zover ze het nog niet hadden. De Vito en Viano bestelauto’s worden leverbaar met vierwielaandrijving en
voor dezelfde auto’s is een Trailer Stability Assist systeem gebouwd, dat een extra functie is van ESP en het slingeren van de aanhanger tegengaat. De Vito en Viano krijgen een extra sterke motorvariant met een V6 CDI diesel die maar liefst 204 pk levert en een koppel van 440 Nm heeft. Alle vier- en zescilinder CDI-motoren van Mercedes krijgen piëzo-inspuittechniek. Op de BedrijfsautoRAI introduceert Mercedes-Benz een Sprinter op aardgas, die TTM eerder al spotte op de Commercial Vehicle Show in Birmingham.


Aardgas is voor Mercedes ook een optie als het om trucks gaat. De Mercedes-Benz Econic, vooral gebruikt als huisvuilwagen, wordt ook leverbaar op LNG (Liquified Natural Gas). Interessant is vooral dat de Econic LNG is ontworpen als distributietrekker. Vos Logistics zou al interese hebben getoond om de Econic LNG in te zetten.
In het zomernummer van TTM, dat in augustus verschijnt, gaan we uitgebreider in op het zomernieuws van Mercedes-Benz en rijden we met de Axor met PowerShift.