fbpx Ga naar hoofdinhoud

Mercedes niet naar Iran; MAN weg uit India

Grote truckfabrikanten wijzigen hun plannen op internationale markten als gevolg van politieke ontwikkelingen dan wel gewijzigde strategie. Daimler ziet af van truckproductie in Iran; tegelijkertijd trekt MAN Truck & Bus de stekker uit haar activiteiten op de Indiase markt.

Daimler zet een streep door haar uitbreidingsplannen in Iran. Dat is het gevolg van hernieuwde sancties die de Verenigde Staten tegen het land hebben ingesteld. De Amerikanen dreigden ook met maatregelen tegen bedrijven die met Iraanse bedrijven blijven zakendoen.

In 2016 tekende Daimler intentie-overeenkomsten met Mammut Group en Iran Khodro Diesel om uitgebreide sales- en aftersalesactiviteiten te hervatten in Iran. Ook de introductie van de Fuso Canter stond op het programma. Dat gaat nu allemaal niet door.

MAN Truck & Bus trekt zich in dezelfde week terug uit India. Daar liggen geen politieke redenen aan ten grondslag, maar puur commerciële. Het Duitse merk wil zich wereldwijd meer focussen op het premium segment en daar past de vermarkting van de CLA truck in India niet langer bij. De fabriek in Pithampur staat inmiddels te koop; de ruim 250 medewerkers van MAN Trucks India blijven aan het werk tot eind oktober de laatste order is uitgevoerd. Mogelijk kunnen zij als werknemer mee naar een nieuwe eigenaar van de fabriek. MAN Trucks India blijft wel bestaan maar dan als R&D-afdeling die wereldwijde projecten ondersteunt. Aftersales-activiteiten voor bestaande klanten bouwt MAN af in de komende vijf jaar. De afgelopen jaren bouwde MAN Trucks India 2000 voertuigen per jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer