Merecedes-Benz lanceert tweede versie Actros • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Merecedes-Benz lanceert tweede versie Actros

(JANUARI 2004) – Zes jaar na de introductie van de Actros lanceerde  Mercedes-Benz onder dezelfde naam- en typeaanduiding een tweede versie van de Actros die op een zeer groot aantal punten is verbeterd. Deze veranderingen waren reden voor TTM om de wagen nogmaals aan de tand te voelen.

Streep onder het verleden

Waarom er zoveel mis ging met de oude Actros is een vraag waar eigenlijk nooit een eenduidig antwoord op is gegeven. Het zal een samenloop van omstandigheden zijn geweest, zoals haast om de gedateerde oude modellen te vervangen. Vast staat dat er bij het ontwerp van de eerste Actros veel te weinig geluisterd is naar de wensen van de ondernemer en al helemaal niet naar de chauffeur.
Dat laatste is radicaal veranderd en dat merk je direct als je in de nieuwe Actros gaat zitten. De meer dan uitstekende, ergonomisch gecertificeerde stoel, in combinatie met het in de stoelleuninggeïntegreerde schakelmechanisme, passen als een tweede huid om de chauffeur heen. Het gehele interieur, de dashboard layout, de bedden en de opbergruimtes, zijn nieuw ontworpen. Ook de gebruikte materialen zijn kwalitatief beter of wekken in ieder geval die indruk. Krakende panelen behoren tot het verleden en de gebruikte materialen resulteren in een warme uitstraling.
Het door TTM geteste model was voorzien van de Megaspace-cabine, de grootste en meest luxueuze cabineversie waarover Mercedes beschikt. Vergeleken met de oude versie is de nieuwe Actros Megaspace elf centimeter langer. De geteste uitvoering was niet degene die in ons land standaard is. Zo had de testtruck niet de chique houten paneeldelen die bij ons standaard zijn. De opklapbare bijrijderstoel wordt in ons land wel standaard geleverd. Overigens is dat best een handige stoel, want door de zitting op te klappen ontstaat een royale verkleedruimte met bijna tweemeter inwendige hoogte. Bovendien zit de stoel helemaal niet zo gek. Mercedes kan de cabine met diverse interieurs leveren. Zo is er een ‘single cab’ met een geheel tegen de achterwand opklapbare bijrijderstoel. Ook is er in deze versie alleen een onderbed voor handen. Voor deze versie moet wel een meerprijs worden betaald.
Niet standaard is een luchtgeveerde cabine. Zoals wel vaker voorkomt, blijkt ook bij de Actros dat een luchtgeveerde cabine in combinatie met luchtgeveerd chassis en een luchtgeveerde chauffeursstoel, wat te veel van het goede is. Als chauffeur heb je dan niet meer zoveel feeling met wat er zich tussen wielen en wegdek afspeelt. Niet kopen dus. Het comfort van de staalgeveerde versie van de Megaspace is ruim voldoende. Wel aan te raden is het Telligent volautomatische schakelsysteem. Mede dankzij het in de armleuning geïntegreerde schakelhandle wordt een zeer hoge mate van comfort bereikt. Schakelautomaten kennen geen betere prestaties als het gaat om brandstofverbruik, maar zorgen wel voor lagere slijtage aan koppeling en koppelingslager. Een verschijnsel dat zich bij alle schakelautomaten voordoet is dat de automaat beduidend meer schakelt dan wanneer men de chauffeur zelf het werk laat doen. Maar kwaad kan dat overigens niet. Soms is het wel lastig dat schakelautomaten geen ogen hebben. In de TTM-klimtest ging de Actros keurig in 5-laag omhoog, tot de bak de beslissing nam om op het vlakke deel voor de laatste stijging maar eens even op te schakelen naar 5-hoog. Toen meteen daarop de stijging aanbrak was er geen andere weg meer dan helemaal terug naar 4-laag, wat extra tijd en brand- stof kost. Wat betreft schakelsnelheid is de Mercedes-bak overigens niet de allersnelste.
Op de kwaliteit van de Actros-cabine komen we elders in deze TTM-special uitvoerig terug, maar twee dingen moeten we hier toch alvast kwijt. Ten eerste betreft dat het bovenste bed. De lattenbodem daarvan ziet er niet bepaald vertrouwenwekkend uit, maar is dat beslist wel. Vindingrijk is verder de ambiente binnenverlichting, met kleine blauwe lampjes op allerlei plaatsen en twee grote groene lampen die ’s avonds aan kunnen blijven zonder dat het schijnsel het zicht van de chauffeur belemmert. Een beetje flauw is dat die binnenverlichting niet standaard bij de aanschafprijs is inbegrepen. Maar ‘what’s in a price?’ is een vraag die je je bij trucks steeds vaker stelt. De chauffeur komt in de nieuwe Actros meer dan uitstekend aan zijn trekken, maar de ontwikkelingsingenieurs van ‘Das Haus’ hebben ook de ondernemer bepaald niet vergeten.
Aan motor, chassis en onderstel is veel verbeterd, met als doel het verwezenlijken van een gunstiger exploitatie. Dat geldt trouwens ook voor de cabine want met relatief kleine ingrepen heeft Mercedes de luchtweerstand met drie procent weten terug te brengen. Ofschoon hoofdcomponenten als motor en transmissie niet ingrijpend veranderden, ondergingen zaken als de chassis lay-out en elektrische bedrading forse veranderingen. Zo kregen batterijen, luchtketels en remventielen een plaats binnen de chassisbalken, zodat aan de buitenzijde ruimte is voor extra tanks, compressoren en voor de extra voorzieningen die straks nodig zijn voor euro 4. Ook het elektrisch systeem werd fors vereenvoudigd. Het nieuwe elektronicaconcept KontAct vergroot het CanBus systeem tot het hele voertuig, waardoor veel minder bedrading nodig is en het aantal elektrische verbindingen kon worden gereduceerd. Het eigen gewicht van de Actros werd teruggebracht door onder andere de montage van de nieuwe twee balgs luchtgeveerde achteras HL6. Overigens werd bij de introductie van de Actros nog een tweede mogelijkheid tot besparing van 200 kg gewicht genoemd: namelijk door montage van super single banden op de trekas. Van die optie hebben we sindsdien weinig vernomen en ook de van fabriekswege ter beschikking gestelde testauto stond op normale banden.
De motoren ondergingen al bij de overgang naar euro 3 de nodige veranderingen, maar ook nu werd er op een groot aantal plaatsen het nodige aan fijn geslepen. Er werden turboladers met een beter rendement gemonteerd en de gaswisseling aan uitlaatzijde werd verbeterd. Ook werden snelheidsafhankelijke luchtcompressoren en koelventilatoren met een hoger rendement toegepast. Al die wijzigingen resulteerden in een stijging van vermogens en koppels. Bij de introductie claimde Mercedes geen concrete brandstofbesparingcijfers, maar uit de TTM-test blijkt dat daarvan wel degelijk sprake is. Toen we aan het eind van de test de Actros voltankten en daarbij niet verder kwamen dan 162 liter konden we aanvankelijk onze ogen niet geloven. Na alles nog een keer te hebben gecheckt en ook de brandstofgebruiksmeter nog eens intensief te hebben bestudeerd, restte er geen andere conclusie dan dat we in de TTM-test een nieuw zuinigheidsrecord hadden gevestigd. Ten opzichte van de recordhouder tot dan toe, de MAN TG-A 410, verbruikte de Actros gemiddeld 1,5 liter per honderd kilometer minder. Op het laatste traject haalde de truck zelfs de haast ongelooflijke waarde van 1: 5. De brandstofverbruikscijfers die bij testen door journalisten worden gehaald zijn vaak fraaier dan wat in de harde werkelijkheid wordt gehaald. De trucks zijn altijd optimaal afgesteld en er wordt een keurige 85 km/h gereden. Maar die condities gelden voor de tests van alle merken trucks. We kunnen daarom stellen dat de nieuwe Actros op het punt van brandstofverbruik nieuwe maatstaven stelt, hoewel de oude Actros het op dit punt ook niet slecht deed. Wanneer we deze constatering optellen bij de vele verbeteringen aan cabine en chassis, mag zonder overdrijving worden geconcludeerd dat Mercedes met de nieuwe Actros een dikke streep onder het verleden heeft gezet.

 

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-Mercedes-Benz-Actros-versie2.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer