Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie: Met een DAF door Barcelona

Steeds lagere operationele kosten en een steeds hogere voertuigbeschikbaarheid. Dat zijn de ingrediënten waarmee DAF de transportondernemer tegemoet komt om zijn trucks nog efficiënter voor hem te laten werken. DAF toonde TTM.nl in Barcelona hoe men vanuit Eindhoven daar aan bijdraagt. [INDEX TTMnl2016_3_72_76]

Deze keer lag de focus op de LF en CF-series. Met bijvoorbeeld besparingen op het verbruik tot vijf procent voor de compacte PX-5 motor. De fabriek levert nu nog meer chassisvarianten voor de LF. Van de LF en CF zijn er nu ook twee Silent-uitvoeringen die met slechts 72 dB(A) de transporteur helpen om aan de PIEK-normen te voldoen. Nieuwe spoilersets voor de LF rekenen af met de grote sprong van de compacte cabine naar een 2.55 meter laadbak.

Ook bij de XF had DAF nieuws. De fabriek levert een geheel nieuw ontworpen XF lowdeck trekker met een schotelhoogte van 91 centimeter waarmee volumetransporten met 3 meter binnenhoogte mogelijk zijn. Daaromheen introduceert DAF talloze verfijningen die de ondernemer én de chauffeur helpen, het voertuig optimaal in te zetten.

Optelsom

DAF vat zijn uitgangspunten samen onder de noemer Transport Efficiency. Dat gaat breder dan alleen een steeds lager brandstofverbruik. Ondanks dat er steeds meer op en aan een auto moet zitten, slaagt DAF er in het gewicht niet of nauwelijks te laten toenemen. Ook de snellere doorloop tussen het bestellen en de aflevering is een punt. DAF bereikt dit met een vlak chassis met veel opbouwruimte aan de buitenzijde. Af-fabriek zijn er slimme standaard opbouwstukken en een goede open CAN-busstructuur waardoor de carrosseriebouwer sneller kan werken en dus goedkoper kan zijn. Door een steeds optimaler ontwerp binnen de wettelijke afmetingen kan er meer meegenomen worden. Een ander punt van besparing zijn de langere service-intervallen voor de PX-5 en PX-7-motoren. Die hoeven nu pas na 60.000 kilometer naar de werkplaats en zelfs maar één keer in de 320.000 kilometer voor het roetfilter. Door vervangingsonderdelen te clusteren, staat het voertuig nu nog korter bij de dealer tijdens een beurt. Dat alles verhoogt de uptime. Het resultaat is een hogere opbrengst per kilometer met een lagere TCO en minder belasting voor het milieu. DAF noemt dat de opstelsom.

Vernieuwde LF

Die optelsom  is het meest duidelijk zichtbaar bij de doorontwikkeling van de bekende DAF LF. De LF is inmiddels veel meer dan het ‘distributietruckje’ pur sang. Natuurlijk blijft hij met zijn compacte buitenmaten en zeer grote wieluitslag van 52̊ een bijzondere wendbare rakker in de binnenstad. Maar DAF ziet ook een rol voor het concept in het regionale vervoer. En waarom ook niet? De LF is verkrijgbaar met twee motorvarianten: de 4,5 liter viercilinder PX-5 met vermogens van 112 Kw/152 pk en 157 Kw/213 pk en de 6,7 liter zescilinder PX-7 met vermogens tussen 164 Kw/223 pk en 231 Kw/314 pk. Voor die laatste versie levert DAF nu een nieuwe geautomatiseerde AS Tronicbak met 12 gangen. Daarmee komt het voertuig op een GCW van 32 ton. Samen met de nieuwe langste wielbasis van 6,90 meter kan een vervoerder nu een bak tot 74m3 laten opbouwen. Dan staat er toch echt een truck die binnen Nederland zijn mannetje staat. Tot nu toe kiezen veel vervoerders voor dit werk voor een CF of een XF. Maar meer naar het oosten denkt men daar anders over. Het comfort van de LF is zo groot dat men er daar heel efficiënt complete landen mee doorkruist tegen veel lagere kosten. Of dat hier ook opgang gaat vinden, hangt natuurlijk vooral af of de chauffeurs in het voertuig moet overnachten. Daar schiet de ‘sleepercab’ van de LF naar onze begrippen tekort. Maar er is genoeg werk waar men niet overstaat.

In dat verband is ook vernieuwde trekkerversie van de LF interessant. Volgens DAF Nederland werd de vorige versie daarvan maar mondjesmaat verkocht en dan vooral met een kleine dieplader erachter. Maar met een slimme gestuurde citytrailer komt een vervoerder zo makkelijk op een zeer wendbare combinatie met een 18 ton laadvermogen. Met het veranderen van retailmarkt zou dat beslist meer aandacht verdienen voor die distributie waarbij een truck in verschillende woonkernen meerdere adressen belevert.

Dan komt ook het geringere brandstofverbruik optimaal tot zijn recht. DAF claimt de PX-5 motor in de LF opnieuw tot vijf procent zuiniger te hebben gemaakt. Bij de PX-7 is dat tot twee procent. De fabriekt bereikt dit onder meer door slim om te gaan met de toerentallen, minder inwendige wrijving en een beter informatiedisplay voor de chauffeur. De nieuw ontworpen aerodynamische spoilerpakketten voor de LF zorgen nog eens voor een brandstofreductie tot 4 procent extra ten opzichte van de vorige versie. Of dat klopt, konden we niet controleren. Maar de demochauffeur vertelde ons dat hij zijn LF over de weg van Eindhoven naar Barcelona gereden had met een verbruik van iets meer dan 13 liter op de honderd bij een 80 procent belading.

Wat we wel zelf konden ervaren, was de bijzonder prettige silentmode van de LF. Door een schakelaar om te zetten, wijzigt de chauffeur het motormanagement waardoor de auto lager in toeren blijft en daardoor minder geluid maakt. DAF komt zo op 72 Db(A). Dat is een afname van bijna drie keer het geluid ten opzichte van een standaard 80 Db(A) truck. We waren aangenaam verrast. De LF boet daardoor namelijk niet in aan trekkracht. Niet alleen de omgeving van het losadres heeft baat bij deze ingreep. Het resulteert ook in een aangename rust in de cabine en dat nodigt uit tot het gebruik van de functie. Wat niet het geval is bij dezelfde silentuitvoering van de grotere CF. Daar merk je goed dat de geluidsreductie een vermindering van trekkracht tot gevolg heeft.

Drie assen voor CF PX-7

Nieuw is verder de configuratie van de DAF CF met drie assen én de PX-7 motor. Daarmee combineert DAF veel laadvermogen tot bijna 19 ton, extra wendbaarheid in geval van een gestuurde naloopas en een gering brandstofverbruik. DAF ziet voor dit voertuig perspectief in de zwaardere stedelijke en regionale distributie.

Lowdeck

Een bijzonder voertuig is de nieuwe DAF FX als Lowdeck trekker met naar keuze een 96 of zelfs 91 centimeter schotelhoogte voor volumes tot 100m3. Dat concept bestaat natuurlijk al jaren maar DAF heeft met deze versie voorgoed afgerekend met een aantal nadelen. Bovendien staat de trekker op gewone 22,5 inch velgen. Dat is niet echt nieuw maar DAF verbeterde de mindere stuur en rijeigenschappen van een dergelijke configuratie. De fabriek doet dit door geometrie van de achterasophanging geheel aan te passen waardoor het bekende overstuureffect van dit soort voertuigen nagenoeg verdwijnt. Door de auto achter op een bandenmaat van 315/45/R22,5 en voor op 355/50R/22,5 of de nieuwe 375/45R/22,5 te zetten, ontstaat er meer ruimte tussen de onderkant van de trailer en het trekkerchassis. Dat is goed nieuws bij het in- en uitrijden van een laadput. Om zonder schade over drempels heen te komen, kan de DAF met één druk op een knop 12 centimeter hoger gezet worden. Iets wat je al heel gauw nodig hebt zoals we zelf konden ervaren. Natuurlijk blijft de XF Lowdeck vooral een snelwegtijger waarmee je niet iedere chauffeur wegstuurt. Maar wel een heel prettige.

TEK

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer