‘Meteen het tegendeel kunnen bewijzen’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Meteen het tegendeel kunnen bewijzen’

“Dieseldiefstal uit de koelmotor komt steeds vaker voor”, zegt Barry Zuiderwijk. Daarom werkte H.Z. Transport mee aan een functie in T Comm die dit snel traceert.

(september 2014) – “Als klanten twijfelen over de juiste temperatuur van de lading, moet je meteen het tegendeel kunnen bewijzen om discussies en claims te voorkomen”, zegt Barry Zuiderwijk, directeur van H.Z. Transport. Dat is één van de redenen waarom de transporteur werkt met T Comm Telematics. Het trailermanagementsysteem heeft sinds kort een nieuwe webportal en is uitgebreid met een signaleringsfunctie voor dieseldiefstal.

“Dieseldiefstal uit de koelmotor komt steeds vaker voor”, zegt Barry Zuiderwijk. Daarom werkte H.Z. Transport mee aan een functie in T Comm die dit snel traceert.
“Dieseldiefstal uit de koelmotor komt steeds vaker voor”, zegt Barry Zuiderwijk. Daarom werkte H.Z. Transport mee aan een functie in T Comm die dit snel traceert.

“Vooral in de warme maanden komt het regelmatig voor dat bij het lossen discussie ontstaat over de temperatuur tijdens het transport”, is Zuiderwijks ervaring. “Hier willen we snel en professioneel op kunnen reageren.” Daarom worden sinds 2007 alle nieuwe opleggers en reefercontainers uitgerust met T Comm Telematics. “Dan kunnen we onze klanten binnen een paar minuten een gedetailleerd temperatuurrapport mailen”, zegt Zuiderwijk.

Dit is niet het enige waarvoor het systeem wordt ingezet bij de logistiek dienstverlener, die is gespecialiseerd in geconditioneerd transport en opslag van producten als levensmiddelen, sierteelt en farmaceuticals. Zuiderwijk: “Met T Comm hebben we realtime zicht op wat er met onze opleggers, containers en lading gebeurt.”

Gemak

H.Z. Transport heeft circa 240 eigen trucks, die allemaal zijn uitgerust met een OmniTracs boordcomputer. Ook de vaste charters werken ermee. In het FleetVisor webportal van OmniTracs worden niet alleen de boordcomputerdata weergegeven, maar ook die van T Comm. “We willen zoveel mogelijk gemak voor de planners”, vertelt Zuiderwijk. “Dankzij de integratie met de boordcomputerportal hoeven ze niet te switchen tussen twee systemen, maar volgen ze op één scherm wat er gebeurt met de trekkers, trailers en containers.”

Om het overzichtelijk te houden is in de boordcomputerportal alleen de belangrijkste informatie te zien over het getrokken materieel: het trailerkenteken of containernummer, de positie, de temperatuur in de compartimenten, de deurstatus (open of gesloten) en achter welke trekker een oplegger of container rijdt. Voor dit laatste is op alle trekkers, ook die van charters, een draadloze ID-sensor aangebracht. Wordt een trailer aangekoppeld of container opgezet, dan maakt de ID-sensor verbinding met de trailerunit. T Comm registreert dit en geeft aan FleetVisor door achter welke trekker de oplegger of container rijdt. Verder kan de planning in FleetVisor met één muisklik een temperatuurgrafiek van de laatste 48 uur openen.

Snel ingrijpen

“De planner heeft de actuele status van een oplegger of container altijd voor zich op zijn scherm”, zegt Zuiderwijk. “Klopt er iets niet, bijvoorbeeld met de temperatuur in een compartiment, dan neemt hij direct contact op met de chauffeur. Ook bij problemen met een losstaande oplegger of container kunnen we snel ingrijpen. Op die manier worden onnodige kosten voorkomen.”

Via T Comm ziet HZ Transport ook of er op de juiste temperatuur is geladen. “Is dat niet het geval, dan loopt de aanzuigtemperatuur van de koelmachine snel op, wat door de temperatuursensoren wordt gemeten”, licht Zuiderwijk toe. Hij vertelt dat de inzet van T Comm het bedrijf bijna een FTE bespaart, omdat de temperatuur niet meer visueel gecontroleerd en de temperatuurrecorders niet meer handmatig uitgelezen hoeven te worden. Tijdwinst wordt ook geboekt door het feit dat de planning ziet waar alle opleggers zijn, ook als er geen trekker voor staat. “Dat voorkomt verloren uren of kilometers”, zegt Zuiderwijk, die aangeeft dat T Comm door de combinatie van deze factoren binnen twee jaar is terugverdiend.

Nieuwe portal

Is er meer informatie nodig, zoals een temperatuurrapport voor een klant, dan logt H.Z. Transport in op de T Comm webportal, die onlangs is vernieuwd. De posities plus de informatie uit alle sensoren die een transporteur in gebruik heeft, worden in de nieuwe portal op één scherm weergegeven. Door het gebruik van vier kleuren is de status van de actieve sensoren en de ingestelde parameters in één oogopslag duidelijk. Praktisch is ook dat bij scrollen over het icoon van een trailer of container meteen alle realtime informatie op het scherm verschijnt.

T Comm stuurt een alarmmelding als de ingestelde waarde van een parameter wordt overschreden. H.Z. Transport maakt bij de reguliere transporten geen gebruik van deze functie. “Onze planners zien al aan de gemeten waarden of er iets mis is”, zegt Zuiderwijk. Alleen bij diefstalgevoelige lading worden alarmen gegenereerd. Dan werkt de transporteur met geofencing: zodra de deuren openen of sluiten buiten een vooraf geselecteerd gebied, stuurt T Comm een alarmmelding.

Drie klikken

T Comm Telematics heeft er in de nieuwe portal voor gezorgd dat alle aanvullende informatie, zoals de temperatuurrapportage, binnen drie muisklikken op te vragen is. “Voor een temperatuurrapport selecteren we het opleggerkenteken of containernummer, vullen datum en tijdvak in en het rapport wordt gegenereerd”, noemt Zuiderwijk als voorbeeld. “Dan slaan we het op als Pdf- of Excelbestand en mailen het vanuit T Comm naar de klant.” Daarnaast is T Comm via de nieuwe portal eenvoudiger te integreren met andere systemen, zoals boordcomputers en temperatuurrecorders. Bovendien kan de gebruiker zijn klanten gemakkelijker mee laten kijken. Zo kunnen klanten de opleggers volgen die voor hen rijden. Ook is het mogelijk hen rechtstreeks inzicht te geven in de waarden die de sensoren registreren, of ze zelf een temperatuurrapportage te laten genereren.

Dieseldiefstal

“Een duidelijke trend van de laatste jaren is diefstal van brandstof uit de koelmachine”, vertelt Zuiderwijk. Ook H.Z. Transport wordt er regelmatig mee geconfronteerd. Daarom heeft de transporteur meeontwikkeld aan de nieuwe signaleringsfunctie voor dieseldiefstal in T Comm. Een sensor in de brandstoftank van de koelmachine meet het brandstofniveau en het aantal liters dat getankt wordt. Zakt het niveau in korte tijd met meer dan 10 liter, dan stuurt T Comm een alarmmelding. “Op die manier is diefstal snel te traceren”, zegt Zuiderwijk. “Je kunt het niet voorkomen, maar je ziet wel waar en wanneer het gebeurt en welke trekker voor de trailer rijdt. Zo weet je waar je moet opletten.” Hij geeft aan dat ook losstaande trailers en containers in de haven een gewild doelwit zijn van dieseldieven. “Als we weten waar en wanneer diesel verdwijnt, kunnen we de havenmeester erop aanspreken.” Daarnaast is via T Comm eenvoudig aan te tonen dat er meer liters brandstof zijn getankt dan er in de tank van de koelmachine bij zijn gekomen. “Van het feit dat chauffeurs weten dat dit geregistreerd wordt, gaat al een preventieve werking uit”, merkt Zuiderwijk. “Op die manier is in ieder geval een deel van de dieseldiefstal te voorkomen.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van september 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Sandra Waenink

Foto’s: Koos Groenewold

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer