De EU mag dan wel ’s wereld voortrekker zijn in de strijd tegen het broeikaseffect, aan de coherentie van haar klimaatbeleid kan nog gesleuteld worden. Milieuorganisaties klagen over de gulle subsidies voor de uitbouw van het wegtransport in de nieuwe lidstaten.
Na landbouw is steun aan de armere Europese landen en regio’s de tweede uitgavenpost op de EU-begroting. Van de 117 miljard euro die de Unie tussen 2007 en 2013 wil spenderen in de lidstaten uit het voormalige Oostblok, gaat 30 procent naar transport. De helft van die middelen is bestemd voor de uitbouw van het wegennet, hoewel het wegverkeer in de landen de snelst groeiende bron van de uitstoot van broeikasgassen is.
Het Europese geld zet de mensen ertoe aan vaker de auto te nemen dan de trein, zegt de milieuorganisatie Friends of the Earth (FOE) in een rapport waarin ze de subsidiestroom onder de loep neemt. De Poolse “nationale strategie voor groei en banen” zal tegen 2013 voor 31 procent meer uitstoot van broeikasgassen zorgen in vergelijking met 2003, berekende Friends of the Earth.
Ook de Europese Investeringsbank (EIB) ligt onder vuur vanuit de milieuhoek. De niet-gouvernementele waakhond Bankwatch heeft berekend dat de EIB tussen 1995 en 2005 112 miljard euro heeft geïnvesteerd in transportprojecten, meer dan de helft in wegenbouw en de luchtvaart. Volgens een woordvoerster van EIB is de kritiek van Bankwatch weliswaar goed gedocumenteerd, maar is die gericht op een beleid dat inmiddels gewijzigd is. De EIB steunt het Europese transportbeleid, maart streeft ernaar bij elke lening die ze toekent rekening te houden met milieucriteria, zei de woordvoerster.
Bron: Nederlands Dagblad