Rijkswaterstaat wacht een miljoenenclaim. De eerste gedupeerde transportondernemingen hebben zich gemeld voor een schadevergoeding om de sluiting van de Hollandse Brug voor trucks eind april, schrijft De Telegraaf.
Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ondernemersorganisatie VNO-NCW, MKB Nederland en de Vereniging Bedrijfskring zouden al voor elf miljoen euro schade hebben geleden. Dat bedrag zal nog ‘vele malen’ hoger liggen wanneer de Hollandse Brug in het tweede kwartaal van volgend jaar weer geopend wordt voor vrachtverkeer.
De organisaties vinden het vreemd dat Rijkswaterstaat ondanks ‘keiharde toezeggingen’ niet naar de Tweede Kamer is gekomen met een tussenrapportage over de technische staat van alle bruggen, schrijft De Telegraaf. Rijkswaterstaat laat weten dat er helemaal geen tussenrapportage komt. “We zijn nu nog bezig met het onderzoeken van de ruim duizend betonbruggen van voor 1975. Minister Eurlings zal de bevindingen aan de Tweede Kamer rapporteren. Dat kan nog wel enige tijd duren”, reageert een woordvoerder in de krant.
De brug over het Gooimeer werd door Rijkswaterstaat afgesloten voor al het vrachtverkeer, omdat trucks door hun gewicht gaten in het wegdek veroorzaakten. De herstelwerkzaamheden aan de brug, die deel uitmaakt van de A6 en de verbinding vormt tussen Amsterdam en Almere, nemen ongeveer een jaar in beslag.
Een aantal betrokken organisaties -EVO, TLN, KNV, VNO/NCW, MKB en VBA- tekenden bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat bezwaar aan tegen deze beslissing, die volgens de organisaties leidt tot grote financiële schade doordat vrachtauto’s moeten omrijden.