"Minder biobrandstof bijmengen levert veel milieuwinst op" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Minder biobrandstof bijmengen levert veel milieuwinst op”

Er is een aanzienlijke milieuwinst te bereiken als het kabinet het huidige biobrandstoffendoel voor 2010 verlaagt (bijmengpercentage van 5,75 naar 2,5 procent), en de financiële besparing die dit oplevert inzet voor andere klimaatmaatregelen. Het alternatieve pakket bestrijdt het broeikaseffect effectiever en stimuleert de toepassing van innovatieve technologieën. Dit blijkt uit een woensdag gepubliceerde studie van CE Delft, die is gemaakt in opdracht van Stichting Natuur en Milieu.

Recentelijk concludeerden gezaghebbende instituten zoals de OECD en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de huidige biobrandstoffen niet bijdragen aan verduurzaming van de transportsector. Stichting Natuur en Milieu heeft daarom CE Delft gevraagd of het mogelijk is om tegen vergelijkbare kosten met alternatieve maatregelen meer milieuwinst te bereiken. Het doorgerekende alternatief gaat uit van 2,5 procent biobrandstoffen voor transport in 2010 in plaats van de huidige bijmengverplichting van 5,75 procent in 2010. Het geld dat hierdoor bespaard wordt, wordt vervolgens ingezet voor de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen, extra windenergie op zee en elektrische auto’s.

Verlaging biobrandstofdoel bespaart 260 miljoen in 2010
De bijmengverplichting van 5,75 procent biobrandstof maakt diesel 3 en benzine 4 cent per liter duurder. Dat kost de Nederlandse automobilisten zo’n 450 miljoen euro extra. Verlaging van de bijmengverplichting naar 2,5  procent levert een besparing op van 260 miljoen euro per jaar. Kern van het alternatief is om 200 miljoen van deze besparing in te zetten voor andere klimaatmaatregelen. De overige 60 miljoen is voordeel voor de automobilist.

De volgende alternatieve milieumaatregelen zijn geselecteerd:

– In de transportsector: Efficiënte airconditioning, zuinige banden en elektrische auto’s (investering: 70 miljoen euro per jaar);
– In de elektriciteitssector: houtachtige biomassa, extra windenergie op zee en zonnespiegelcentrales (investering: 100 miljoen euro per jaar);
– Investeren in onderzoek en ontwikkeling van blue energy (energie uit het mixen van zoet en zout water) en biobrandstoffen uit houtachtige biomassa (investering: 30 miljoen euro per jaar).

Het alternatieve pakket heeft naar verwachting de volgende voordelen ten opzichte van het huidige beleid:
– Minder concurrentie tussen brandstof en voedsel, er wordt ongeveer 250.000 ha. minder landbouwgrond gebruikt, en het risico op ontbossing wordt verlaagd.
– Minstens 1,4 miljoen ton méér CO2-reductie per jaar.
– Stimulering van de overgang naar de tweede generatie biobrandstoffen.
– Jaarlijkse kostenbesparing voor de automobilist van 60 miljoen euro.

Als de doelstelling voor het aandeel biobrandstoffen in de hele Europese Unie wordt verlaagd naar 2,5 procent in 2010, zou het budget voor alternatieve maatregelen naar verwachting ca. 6,2 miljard euro per jaar bedragen. Als dit budget wordt ingezet voor stimulering van elektrisch rijden, duurzame bio-elektriciteit, windenergie op zee, energie uit afval, zonnespiegelcentrales in Noord Afrika en onderzoek naar tweede generatie biobrandstoffen, dan zou dit naar verwachting minstens 30 miljoen ton CO2-uitstoot méér besparen dan het huidige biobrandstofprogramma.

Download het complete rapport van CE Delft

 Alternatiefvoorbiobrandstoffen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer