Minder rijden, meer inzamelen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Minder rijden, meer inzamelen

Twente Milieu stapte over van ‘een rondje om de kerk’ naar dynamisch inzamelen met Transvision Fleet Planner. “Containers legen als ze vol genoeg zijn, bespaart ons veel kilometers, terwijl ook de pieken zijn afgevlakt”, zegt Gerbert Stegehuis.

(juni 2013) – Naast marktleiders ORTEC en PTV zijn verschillende aanbieders actief met ritplanningsystemen voor specifieke sectoren. Eén daarvan is het Deense Transvision, dat in ons land is vertegenwoordigd in de retail-, afval- en olie/gassector. Onlangs breidde Transvision haar realtime plansysteem Fleet Planner uit met een forecastmodule en webportals. Twente Milieu realiseerde hiermee aanzienlijke besparingen dankzij het dynamisch inzamelen van ondergrondse afvalcontainers.

Twente Milieu stapte over van ‘een rondje om de kerk’ naar dynamisch inzamelen met Transvision Fleet Planner. “Containers legen als ze vol genoeg zijn, bespaart ons veel kilometers, terwijl ook de pieken zijn afgevlakt”, zegt Gerbert Stegehuis.
Twente Milieu stapte over van ‘een rondje om de kerk’ naar dynamisch inzamelen met Transvision Fleet Planner. “Containers legen als ze vol genoeg zijn, bespaart ons veel kilometers, terwijl ook de pieken zijn afgevlakt”, zegt Gerbert Stegehuis.

“De afgelopen tijd zijn in Fleet Planner enkele nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd die het systeem sterk hebben verbeterd”, vertelt Martijn Schimmer, regional manager bij Transvision Benelux. Transvision Fleet Planner is een realtime planoplossing met een rollende planning, wat inhoudt dat de planning voortdurend wordt geoptimaliseerd op basis van nieuwe orders uit het TMS/ERP-systeem en actuele gegevens vanuit de mobiele oplossing in de auto’s. Al deze data komen binnen in een centrale database. Zo kunnen meerdere gebruikers op verschillende locaties in een client/server-architectuur met het plansysteem werken.

“De planningsalgoritmen van Fleet Planner zijn zodanig aangepast dat de software binnen 15 minuten tot 6.000 orders automatisch kan geocoderen en plannen”, zegt Schimmer. “Ook is optimalisatie op regioniveau mogelijk om te voorkomen dat chauffeurs routes moeten rijden die zij als onprettig ervaren.” Daarnaast is Transvision Fleet Planner uitgebreid met een aantal webportals en een forecastmodule.

Webportals

“Ons uitgangspunt is een stabiel basissysteem waaraan we zo min mogelijk maatwerk toevoegen”, zegt Schimmer. “Uiteraard wordt Fleet Planner doorontwikkeld, maar nieuwe functionaliteit komt in een volgende release voor iedereen beschikbaar.” Fleet Planner afstemmen op de situatie en wensen van de klant doet Transvision zoveel mogelijk met webportals. Schimmer: “Hiervoor hebben we een aantal standaard bouwstenen in huis zodat we een webportal snel kunnen configureren.”

Transvision heeft al een heel scala aan webportals ontwikkeld. Bijvoorbeeld een portal voor resources, waarin alle chauffeurs en materiaal worden vastgelegd, inclusief de kosten en beschikbaarheid daarvan. “Op basis van deze informatie kiest Fleet Planner het juiste voertuig en de juiste chauffeur voor een rit”, aldus Schimmer. Subcontractors kunnen in een portal hun ritten opvragen of inloggen voor self billing. En via de terminalportal is te volgen wanneer auto’s op een terminal aankomen voor laden of lossen. “Ook hebben we een customerserviceportal ontwikkeld, waarin Fleet Planner na het invoeren van een adres aangeeft welke afleverdagen/tijdblokken beschikbaar zijn”, vertelt Schimmer. “Is de gewenste dag/tijdblokcombinatie geselecteerd, dan plant Fleet Planner de order automatisch in. Via een tracking&tracingportal kan de ontvanger de zending volgen, terwijl Fleet Planner kort voor levering ook een SMS of e-mail stuurt met het aflevertijdstip.”

Forecastmodule

TTM2013_6_40_41automatisering_foto3
Een gantt chart vormt het planbord van Fleet Planner. Zichtbaar op het scherm zijn onder meer geplande ritten, trucks, status en de te plannen orders.

Naast de webportals vormt ook de forecastmodule een belangrijke aanvulling op Transvision Fleet Planner. “Deze module hebben we aanvankelijk ontwikkeld om de benodigde aanvoer van brandstof voor tankstations te berekenen”, zegt Schimmer. “De brandstofleverancier wilde uit kostenoverwegingen onnodige voorraadvorming in de tanks voorkomen.”

Op de tankstations meten dipsticks het vulniveau in de brandstoftanks en sturen dit door naar Fleet Planner. Op basis van de voorraad in de tanks, historische verkoopdata, het te verwachten verbruik en de tijdstippen waarop een tankstation beleverd wordt, berekent de forecastmodule wanneer en hoeveel nieuwe brandstof aan welke tank geleverd moet worden. Na een eventuele handmatige aanpassing van de data en fiattering van de forecastorder kent Fleet Planner deze toe aan een rit.

Dynamisch inzamelen

De forecastmodule speelt ook een centrale rol in de toepassing bij Twente Milieu. “We wilden een efficiencyslag maken in de inzameling van ondergrondse containers”, vertelt manager bedrijfsbureau Gerbert Stegehuis. Twente Milieu verzorgt met 150 voertuigen het inzamelen van afval in Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal.

“Het aantal ondergrondse containers is de afgelopen jaren gestegen van 100 naar zo’n 1.200”, zegt Stegehuis. Voorheen werden ze wekelijks in een vaste ronde geleegd, met als nadeel dat veel containers nog lang niet vol waren. “De vulgraad lag tussen de 45 en 55 procent, wat betekende dat er behoorlijk wat onnodige kilometers werden gereden”, aldus Stegehuis. “Bovendien blijft het aantal containers groeien. Bij de oude manier van inzamelen hadden we extra voertuigen moeten aanschaffen.” Daarom wilde Twente Milieu overstappen naar dynamisch inzamelen, ofwel legen op het moment dat een container bijna vol is. “Met de hand was dit niet te plannen en veel plansystemen bleken in onze situatie niet goed te functioneren”, zegt Stegehuis. “Dankzij de forecastmodule doet Fleet Planner dat wel.”

Must go en can go

“Transvision is 35 jaar actief met transportoptimalisatie”, zegt Martijn Schimmer. Het bedrijf heeft 55 medewerkers en 2 plansystemen: Route Planner en Fleet Planner.
“Transvision is 35 jaar actief met transportoptimalisatie”, zegt Martijn Schimmer. Het bedrijf heeft 55 medewerkers en 2 plansystemen: Route Planner en Fleet Planner.

Om de vulgraad van de ondergrondse containers te meten, zet Twente Milieu het AWRS volmeldsysteem van BWaste in. “Aan de hand van het aantal klepbewegingen wordt bepaald hoe vol de container is”, licht Stegehuis toe. Deze registratie wordt aangevuld met informatie uit het weegsysteem van Welvaarts, dat de containers tijdens het legen weegt. ’s Nachts wordt het aantal klepbewegingen vanuit de containers draadloos doorgestuurd naar de AWRS backofficesoftware. Samen met de weeggegevens worden deze doorgegeven aan de forecastmodule van Fleet Planner. Die berekent welke containers de komende dagen geleegd moeten of mogen worden. “Alleen de volle containers legen zou geen efficiënte verdeling van de inzamelcapaciteit over de week opleveren. Vandaar dat ook containers worden meegenomen die niet helemaal vol zijn, maar wel vol genoeg om te legen”, legt Stegehuis uit. “Die containers krijgen in Fleet Planner de status ‘can go’ en volle containers de status ‘must go’.”

Minder kilometers

Momenteel komen elke ochtend om 7.00 uur alle data in Fleet Planners forecastmodule binnen. Stegehuis: “Het berekenen van de can en must go containers, plus het zo optimaal mogelijk inplannen van de inzameling is binnen 15 minuten klaar.” In deze optimalisatie worden overigens ook andere randvoorwaarden meegenomen, zoals de voertuigcapaciteit plus de kosten en de beschikbaarheid van voertuigen en chauffeurs.

Voor de communicatie met de chauffeurs en het volgen van de ritten zet Twente Milieu TomTom Webfleet in. “Om ook gedurende de dag te kunnen optimaliseren, krijgt de chauffeur geen hele rit, maar telkens 1 order binnen op de TomTom”, zegt Stegehuis. “Dat was even wennen, maar de chauffeurs stonden open voor het nieuwe systeem en hebben er geen problemen meer mee.” Hij geeft aan dat dynamisch inzamelen Twente Milieu veel voordelen oplevert. “We rijden inmiddels 35 procent minder kilometers, terwijl de vulgraad is gestegen naar gemiddeld 75 tot 85 procent. Ook zijn de pieken op maandag en vrijdag afgevlakt en hoeven we ondanks een groeiend aantal ondergrondse containers geen nieuwe auto’s aan te schaffen.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2013. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Sandra Waenink

Foto’s: Koos Groenewold

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer