Nieuws

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en de Tweede Kamer zijn kritisch over het zogenoemde mobiliteitspakket van de Europese Commissie, waarin afspraken staan over gelijk loon, rij- en rusttijden, nachtrust in de cabine en toegang tot de wegtransportmarkt. Zij lijken voorbij te gaan aan de kansen die dit pakket biedt in de strijd tegen het chauffeurstekort. Dat meldt Evofenedex.

De minister kon de Kamerleden nog geen volledige openheid van zaken geven over het compromis zoals dat Europees voorligt, omdat er nog over onderhandeld wordt. West- en Oost Europa lijken er niet uit te komen. “Ik ben niet superoptimistisch”, gaf de minister in voorzichtige bewoordingen aan. Tweede Kamerleden wezen echter naar de eerder aangenomen motie Van Dijk-Van Dijk, waarin wordt gesteld dat Nederland vasthoudt aan het principe van gelijk loon voor gelijk werk zoals Europees eerder is afgesproken. De uitdaging van het mobiliteitspakket zit juist in het zoeken naar enige flexibiliteit voor grensoverschrijdend transport, omdat hierbij het moment waarop het gelijk loon zou moeten ingaan, moeilijk vast te stellen en te handhaven is.

Evofenedex pleit voor gelijk loon, voor gelijk werk op dezelfde plek. Dit kan in de toekomst met de slimme tachografen worden nagekomen door vervoerders. Bovendien is handhaving tot die tijd heel lastig en zonder handhaving is er geen eerlijk speelveld. Daarom zijn veel partijen het erover eens dat een dergelijk pakket pas in werking zou moeten treden als slimme tachografen op grote schaal worden gebruikt. Er wordt nu druk op de ontwikkelaars en fabrikanten uitgevoerd om dit moment in de tijd naar voren te halen. Dat vindt Evofenedex een goede zaak.

Wanneer de handhaving op gelijk loon op orde is, is de verruiming van de binnenlandse wegtransportmarkt eindelijk politiek bespreekbaar. Nu mogen binnenlandse ritten door buitenlandse vervoerders alleen onder strikte voorwaarden worden uitgevoerd. Deze voorwaarden zijn volgens ons niet meer van deze tijd, vanwege de alsmaar stijgende tekorten aan chauffeurs. Wanneer iedere chauffeur recht heeft op gelijk loon voor gelijk werk, staat niets liberalisering binnen Europa in de weg. Dit blijkt voor alle politieke partijen nu nog een stap te ver. De Kamerleden en de minister gaan voorbij aan de kansen die een dergelijk sociaal akkoord zou kunnen bieden: verbeterde handhaving, eerlijk speelveld en een verbeterde arbeidsomstandigheden voor buitenlandse chauffeurs. De aanpak van deze uitdagingen lijkt nu te worden uitgesteld tot na de Europese verkiezingen. Dit geeft aan dat Den Haag de urgentie onvoldoende voelt. We zijn alleen in Nederland dit jaar op zoek naar zo’n kleine 8000 chauffeurs extra om lading tijdig van A naar B te krijgen.

Ondanks de niet al te positieve gedachtewisseling over de potentie en risico’s waren de minister en Kamerleden toch in feestelijke stemming. De minister bracht namelijk het nieuws dat zij in gesprek met de bestuurders van Nordrhein Westfalen had vernomen dat er reeds 350 beveiligde truckparkeerplaatsen zijn aanbesteed in het grensgebied met Nederland en er nog 550 in de planning staan. Dit is goed nieuws, vooral voor de overlast die in Nederland wordt ervaren tijdens zon- en feestdagen wanneer er in Duitsland een rijverbod geldt.

Bron: Evofenedex

1 reactie op “Minister en Kamer kritisch over Europees sociaal akkoord transport

  1. Eric verzijl schreef:

    Hopelijk dat iedereen zich eraan houd en ook de controle er goed op is .
    Iedereen gelijk salaris in Europa
    Zodat het eindelijk eerlijk gaat voor iedereen.
    Ook in de Oostbloklanden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven