Nieuws

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat door TNO onderzoeken of er een methode is om gesjoemel met Adblue in vrachtwagens op te sporen. Dat blijkt uit informatie die in handen is van TTM.nl.

adblue-en-nox-problemen-uitschakelen-voor-alle-merken_1384550835Even googelen op ‘Adblue vrachtwagens uitschakelen’ en het is duidelijk: er zijn tal van bedrijfjes die software aanbieden om het toevoegen van Adblue aan dieselmotoren uit te schakelen. Zo is het mogelijk om met een lege Adblue-tank rond te rijden, terwijl in de cabine een display braaf aantoont dat de Adblue-tank voor 75 procent gevuld is.

Het ministerie van I&M zegt over aanwijzingen te beschikken dat gebruikers van Euro 6 vrachtauto’s Adblue-systemen softwarematig buiten werking laten stellen om op deze wijze kosten voor Adblue uit te sparen. In de Europese verordening Nr. 595/2009 met de Euro 6 normen voor vrachtwagens is echter bepaald dat systemen om emissies te verlagen niet mogen worden gemanipuleerd door de fabrikanten, reparateurs en gebruikers van de voertuigen en dat gebruikers van voertuigen niet zonder goedwerkend systeem met het voertuig mogen rijden. Het bestraffen van deze overtreding is echter lastig, omdat controle bij trucks al rijdend moet gebeuren.

Het doel van het onderzoek is dan ook de haalbaarheid te verkennen van een ‘eenvoudig uitvoerbare’ en ‘goedkope’ meetmethode om bij Euro 6  vrachtwagens vast te kunnen stellen of het AdBluesysteem onrechtmatig buiten werking is gesteld.

“Wij weten dat aanpassingen aan motoren al jaren plaatsvinden in de transportsector. Bijvoorbeeld tuning voor een beter verbruik of meer vermogen. Dat is niet verboden, maar het uitschakelen van het Adblue systeem wel. We horen ook geluiden uit de markt hierover, maar kunnen geen indicatie geven over de omvang ervan”, aldus woordvoerder Harald Bresser van RAI Vereniging. “RAI Vereniging is van mening dat een halt moet worden toegeroepen aan het ontduiken van Adblue-gebruik. Daarmee stijgt de NOx-emissie echt enorm, een Euro 6 truck wordt dan gewoon Euro 1. Daarom moet niet alleen het gebruik van maskerende software worden verboden, maar ook de verkoop en productie ervan”, aldus Bresser.

 

 

3 reacties op “UPDATE – Ministerie laat sjoemelen met Adblue onderzoeken

  1. jan schreef:

    Hoe meer electronica, hoe makkelijker iets te manipuleren is. Is toch wel een wonder dat men er nu al achter komt.

  2. jeroen schreef:

    Beste,

    Deze apparaten zijn te koop om Euro 5 en 6 om te kunnen bouwen voor de export.

  3. […] Ministerie onderzoekt nog eerst wat er waar van […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven