Ga naar hoofdinhoud

Misschien geen Maut meer voor bloementrucks

Bloemenwagens van lijnrijders zijn onlangs door de rechter vrijgesteld van de belasting op zware motorrijtuigen beter bekend als het eurovignet. Door deze uitspraak van de Nederlandse rechter stijgen de kansen dat de lijnrijders ook in Duitsland een vrijstelling krijgen van de zogenoemde LKW-Maut.

De rechtszaak was namens een aantal lijnrijders aangespannen door Van Wezel accountants en adviseurs uit Rijnsburg, dat ruim 150 lijnrijders tot haar cliënten rekent. Het kantoor stapte namens een lijnrijder uit Rijnsburg naar de rechter om een principiële uitspraak te krijgen over de vraag of een bloemenwagen van een lijnrijder gelijk te stellen is met een gewone vrachtwagen voor goederenvervoer. De belastingdienst was van mening dat de bloemenwagens uitsluitend bestemd zijn voor goederenvervoer over de weg. De lijnrijders staan op het standpunt dat het vervoer van bloemen niet de hoofdbestemming van de vrachtwagen is maar dat de verkoop van de bloemen vanuit de vrachtwagen veel belangrijker is. De inrichting van de lijnrijderswagen is hier op afgestemd.
De Haagse rechtbank heeft de lijnrijders volledig in het gelijk gesteld omdat zij vindt dat de bloemenwagens inderdaad niet uitsluitend zijn bestemd om goederen te vervoeren maar de belangrijkste functie de verkoop is.
De uitspraak is van groot belang. Van Wezel en vier andere accountantskantoren, die deelnamen aan de rechtszaak, hebben met de rechter afgesproken dat de uitspraak geldt voor alle bloemenrijders. Het is nog niet bekend of de belastingdienst hoger beroep aantekent tegen de uitspraak. André Engel van Van Wezel zegt dat met het Eurovignet in Nederland gemiddeld een bedrag van 1000 à 1200 euro is gemoeid.
In Duitsland lopen de kosten van de Autobahnmaut afhankelijk van de afstand op tot 5000 à 10.000 euro per wagen per jaar. In 2005 heeft Van Wezel al voor een aantal wagens vrijstellingen verkregen voor de LKW-Maut, welke vrijstellingen achteraf door Toll-Collect zijn ingetrokken.
Om alsnog de vrijstellingen te krijgen is Van Wezel in 2006 een rechtszaak in Duitsland tegen het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) begonnen. De uitspraak in Nederland versterkt de zaak in Duitsland volgens Van Wezel.


.

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer