Het Europees Parlement komt met een voorstel om het maximum toelaatbaar treingewicht in het voor- en na transport van gecombineerd vervoer voor alle soorten transport op 44 ton te brengen.

Om dat voor elkaar te krijgen moet Richtlijn 96/53/EC worden gewijzigd. De Europese Commissie zal daar in oktober voor voorstel voor indienen.
Minder goed gaat het in Brussel met de LZV. Vooralsnog komt er geen voorstel om 25,25 meter lange combinaties algemeen toe te laten. De meerderheid van het Europees Parlement wil eerst nog eens goed te effecten van LZV bestuderen.
Overigens duikt in Duitsland ook het concept van de 130 cm langere oplegger weer op. Uit een onderzoek dat gedaan is door de Universiteit van Aken blijkt dat dit door Kögel onder de naam Bigmaxx gepromote concept, in het verkeer veilig is en ook de bekende BO Kraftkreis probleemloos doorloopt. Het advies is dan ook de 130 cm langere oplegger wettelijk toe te laten.
Bron: DVZ