Ga naar hoofdinhoud

Mooie tankopleggers trekpleister bij Cosmo

Ook dit jaar zal Cosmo Trucks aanwezig zijn tijdens de Carrosserie Vakdagen, en wederom met de grootste stand. Op bijna  500 m2 zal een doorsnee van het brede Cosmo programma te zien zijn.

Binnen de groep van vier bedrijfswagens van Fiat Professional valt vooral de Fiat Ducato met Flexiloader op De wagen is vooral bestemd voor korte tot middellange afstanden waarbij veelvuldig geladen en gelost wordt. De gehele laadvloer van de Flexiloader kan in enkele seconden hydraulisch loodrecht naar beneden, of naar boven, worden gebracht. Daarnaast staan er  een nieuwe Fiat Scudo met Moplan bedrijfswageninrichting en een eveneens nieuwe Fiat Fiorino.
 
Uit het door Cosmo in ons land geïmporteerde tankopleggerprogramma van  G. Magyar staat in Hardenberg een fraaie 34.000 liter RMO oplegger. Van deze oplegger zijn de voorste en de achterste as mechanisch gedwongen gestuurd. De pompinstallatie heeft een geijkte inname capaciteit van 1200 liter per minuut.
 
 
Zanotti met diesel
Cosmo Techniek zal tijdens de Carrosserie Vakdagen te Hardenberg  een “stille koelwagen” introduceren. Dit voertuig is geheel opgebouwd volgens de richtlijnen van PIEK, wat betekent dat het geluidsniveau onder 60 dB(A) blijft tijdens het laden en lossen. De koelwagen heeft een PIEK-gecertificeerde koelmachine van het Italiaanse merk Zanotti,  de eerste dieselaangedreven koelmachine van Zanotti.Onder regie van Cosmo Techniek is die zo aangepast  dat deze aan de geluidsnorm voldoet.
 
Half-pipe
Van een ander merk uit de Cosmo portefeuille, Benalu, staat dit jaar de AstroRunner 27½ kuub zandkipper op de stand. Dit is een kipper in de vorm van een ‘halfpipe’ die Benalu als enige in Europa maakt. Voordeel is dat de bodem  naadloos over gaat in de zijwand en er dus geen enkele knik te vinden is. Dit resulteert in een ronde, stijve zandkipper. Bovendien is uit praktijk gebleken dat door deze vorm van kippers het lossen van klevende lading, zoals bijvoorbeeld klei, veel minder problemen oplevert en veel sneller kan gebeuren. Ook zand of andere lading zal minder kleven en daardoor sneller gelost kunnen worden. De laadbak ligt ook lager op het chassis dan gebruikelijk namelijk een stukje tussen de chassisbalken. De geheel uit aluminium gemaakte oplegger heeft een laag eigen gewicht wat resulteert in een netto laadvermogen van 37.000 kg.
 

Tenslotte staat er op de stand een Mitsubishi Canter, een speciale hoek van de het snel groeiende  Cosmo Wagenparkbeheer en verder wordt  in samenwerking met DAF een aparte Parts stand  ingericht worden. Hier wordt een compleet onderdelenpakket getoond waaronder het TRP assortiment.
 

Auteur: Pieter Wieman

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer