Nedcargo: Ketenregisseur • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nedcargo: Ketenregisseur

NedCargo lijkt een nieuwe naam op Nederlandse transportmarkt, maar niets is minder waar. Onder deze naam opereren sinds vorig jaar Van Uden Logistics, Forwarding en Multimodal. De logistieke dienstverlener opereert sindsdien in fris wit met fel oranje en heeft duidelijke doelen en grootse ambitie. TTM.nl ging op bezoek in Waddinxveen voor een goed gesprek met directeuren Diederik Antvelink & Roderick de la Houssaye. [TTMnl2017_4_40].

Wat de naam is van het bedrijf, daar kan niemand die over de A12 bij Waddinxveen rijdt omheen. ‘NedCargo’ staat overal in koeienletters op, de gevel van het warehouse, de trailers, zelfs in het pand kom je de letters meer dan eens levensgroot tegen.

Een nieuwe naam dus, NedCargo. Is het alleen een nieuwe naam of meer?

Diederik Antvelink: “Het is helemaal geen nieuwe naam! NedCargo is de naam van het bedrijf dat Roderick en ik al sinds 2000 hebben. Toen starten we samen een marktplaats voor vracht, naar Amerikaans model. Dat liep niet zo goed, maar al snel knapten we wel allerlei klussen op voor Van Uden. Onder meer bouwmaterialen uit Rusland en Pakistan vervoeren. Dat ging steeds beter en we namen uiteindelijk Van Uden Logistiek over, maar ook Schouten Transport en vorig jaar EuroBrokers in België. Toen waren er zoveel activiteiten dat één centrale naam beter paste. We hebben teruggegrepen op de naam van onze holding: NedCargo. Een internationaal klinkende naam die onze activiteiten prima verwoordt.”

Van Uden was geel-blauw, NedCargo wit-oranje. Een enorme omstickeroperatie dus.

Roderick de la Houssaye: “Dat klopt. We hebben flink geïnvesteerd in een nieuwe huisstijl, onder meer voor het wagenpark. We moeten nu eigenlijk nog 105 trailers in NedCargo stijl brengen, maar dat laten we maar even zo. We laten de trailers langzaam uitfaseren. Zo’n nieuwe huisstijl kost veel geld, en de naamswijziging is nu eigenlijk wel goed gecommuniceerd naar de markt, onder meer door een uitgekiende socialmedia campagne.”

Kunnen jullie in 50 woorden zeggen waar NedCargo voor staat?

DA & RH kijken elkaar even aan: “De logistiek van voeding, drank en retail. Maar dan wel zo verantwoord mogelijk. Voor onszelf, en voor de klant. We denken graag mee, het liefst aan het bureau van het management, hoe we onze dienstverlening en logistieke prestatie kunnen optimaliseren. Met bestaande klanten, maar ook met nieuwe.”

47 woorden, heel goed. Jullie groeien de laatste jaren hard, is het niet?

DA: “Heel hard. In 2010 hadden we 40 miljoen euro omzet, nu 120 miljoen euro. Een enorme omzetgroei, maar de winst groeide niet zo hard mee. We hebben enorm geïnvesteerd. Zo’n huisstijlaanpassing kost 400.000 euro. Op 1 juli hebben we een nieuw dc in Willebroek, België, geopend. Twee miljoen investering in het pand, een miljoen in ICT. Dat is niet misselijk. We hebben dan ook zware tijden achter de rug, wil ik wel kwijt. Dit jaar willen we consolideren, kijken we vooral naar interne zaken die beter kunnen.”

Noem er eens één.

RH: “Veiligheid. We zijn in januari begonnen met het programma Safety First. Vorig jaar vonden er bij NedCargo 62 ongevallen plaats, waarvan 34 met ziekteverzuim als gevolg. We merken dat routine een gebrek aan scherpte in de hand werkt. Stagairs werken vaak precies volgens de procedure, terwijl de ervaren kracht vaak denkt dat-ie het wel allemaal weet. We willen veiligheid beter bespreekbaar maken binnen het bedrijf en zijn daarom Safety First gestart.”

Hoe groot is jullie wagenpark en personeelsbestand?

RH: “We hebben nu 840 medewerkers, waarvan 175 chauffeurs. Ook het wagenpark bedraagt 175 trucks, maar we rijden ook met veel charters. Die chauffeurs zijn overigens niet allemaal Nederlands, maar ze spreken wel allemaal Nederlands. Nodig ook, want onze trucks rijden alleen in Nederland. En ja, ze krijgen ook allemaal Nederlands loon.”

Maar jullie doen lang niet alleen meer wielen. Hoe multimodaal zijn jullie?

DA: “Dat wordt een steeds groter deel van ons werk. Vorig jaar hebben we 800.000 containers vervoerd via de binnenvaart. We hebben eigen containerterminals in Alphen aan den Rijn en nu ook in Willebroek. We halen voor klanten veel vrachtwagens van de weg. Voor Heineken bijvoorbeeld vervoeren we jaarlijks zo’n 2,5 miljard exportflesjes naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Dat scheelt zo’n 7 miljoen vrachtwagenkilometers.”

Ontwikkelen jullie zelf het multimodale aanbod of vragen klanten erom?

DA: “Wij ontwikkelen het, maar hoe het toegepast wordt, dat gaat in samenspraak met klanten. Die zien ook dat transport met vrachtwagens steeds inefficiënter wordt. Het is een onhoudbaar model. Wij zitten graag met klanten aan tafel, het liefst dus de directeurstafel, om de logistiek vorm te geven. Het is geweldig om dat samen uit te stippelen, daar kan ik echt van genieten. Je ziet dan dat onze dienstverlening echt wordt gewaardeerd, omdat ze de efficiency van hun eigen bedrijf verbetert. Dat gaat trouwens vaak nog veel verder dan het platte transport van A naar B.”

Heel brede dienstverlening dus. Waar moet ik dan aan denken?

RH: “We zaten onlangs aan tafel bij een drankenfabrikant in Schotland. Die werd een beetje gek van de regels hier in Nederland rond accijnzen en BTW. Dus dat nemen we hem uit handen. En het mooie is, dan krijg je de logistiek er vaak bij. Voor Albert Heijn verzorgen we een orderdesk, zodat er direct bij via ons nieuwe voorraden kunnen worden besteld, die wij dan vanuit ons warehouse hier in Waddinxveen aanleveren. Supply chain finance, doen we ook. De dienstverlening aan klanten kan eigenlijk niet breed genoeg zijn. Je kunt ons in zekere zin wel ketenregisseur noemen. Niet vanuit zo’n controltower, maar volop vanuit een hands-on mentaliteit.”

Ik bespeur bij jullie weinig diesel in het bloed.

DA: “Dat klopt ook wel. Wij hebben geen truckersachtergrond. Ik heb ook niks met vrachtwagens. Ik word wel warm van lading op de meest efficiënte wijze opslaan en vervoeren. Daar heeft de klant ook het meeste aan, en zijn tevredenheid is nog altijd ons uitgangspunt.”

Mooi uitgangspunt, maar what’s in it for you?

DA: “Dat is wel een goede vraag. Wij kunnen natuurlijk niet van de lucht leven. Ik zou wel meer per pallet willen verdienen. Verder willen we innovatief zijn in voorraadbeheer. We zijn bezig met slimstock. Daarnaast is het beperken van CO2-uitstoot echt een doel op zich. Niet voor niets is onze slogan ‘Wasteless Supply Chain’. In juli hebben we ons elektrische binnenvaartschip Gouwenaar2 in gebruik genomen. Daarmee besparen we 53 procent CO2 ten opzichte van vrachtwagenvervoer. In 2020 willen we zelfs 76 procent CO2 besparen, als Gouwenaar2 op waterstof gaat varen. Het doel is natuurlijk om CO2-neutraal te zijn. Onze Groene Corridor, een prestigieus binnenvaartproject dat  we samen met andere partijen willen opzetten, draagt daar aan bij. Ambitieus zijn we zeker. In 2020 willen 100.000 producten in beheer hebben, voor 500 miljoen consumenten. Maar wel op een verantwoorde manier. We willen laten zien dat nieuwe business en het halen van klimaatdoelen hand in hand kunnen gaan.”

#multimodaal
#wasteless
#handinhand

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer