fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nederland belangrijk voor Van Hool

De Belgische trailerbouwer Van Hool geldt bij Nederlandse ondernemers als een vertrouwde partner die staat is degelijk, maatgericht en innovatief te bouwen. Die innovatiekracht wil Hool graag laten zien op Transport Compleet Gorinchem.

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool legt uit dat de Nederlandse markt heel belangrijk is voor de trailerbouwer. “Nederlandse bedrijven doen veel aan optimalisatie van hun transport en wij zijn in staat daar het juiste getrokken materieel bij te leveren. Zeker in de melkindustrie hebben wij daarbij een goede naam opgebouwd in Nederland. Omdat wij voor die sector heel klantspecifieke melktankopleggers kunnen maken. Neem ons nieuwste product dat wij ook in Gorinchem gaan tonen. Het is een ultra korte tankoplegger bedoeld als RMO op basis van ons 7.82 meter chassis. Samen met een kortchassis trekker heeft de vervoerder hier een 50 tons voertuig dat toch niet langer is dan 11,35 meter. Daarbij heeft de trailer een zeer laag eigen gewicht van 7.610 kilogram inclusief de hele installatie, dus gebruiksklaar.”

Passend
Van Hool ontwikkelt dit soort materieel altijd in nauwe samenspraak met de opdrachtgever. “De klant komt bij ons in het vertrouwen dat wij een passende oplossing hebben voor zijn vraagstuk”, vertelt Snauweart. “Iedereen weet dat je in de RMO een zo kort mogelijk voertuig wilt hebben. Maar de kunst om dat te bereiken zit bij ons. Het door ons voor de containermarkt ontwikkelde 7,82m chassis blijkt ook hier een succesformule. In de RMO-versie is het volledig uit RVS waarbij de tankmantel aan de onderzijde, waar alle bevestigingen naar het chassis aan vast gelast worden, gemaakt is uit een dikkere RVS-plaat (3mm). Daardoor blijft de tank onderin goed recht en kunnen wij een zeer goede levensduur garanderen. Het afwerkingsniveau van de trailer is voor deze klant heel hoog.”

Payload
Van Hool is ook een goede bekende in containermarkt waarvoor het chassis levert die behalve de bekende 20, 40 en 45 voeters ook niet schrikken van de meer exotische maten als 25 en 30 voets containers. “Ons 7,82 meter chassis is een graag gezien product”, vertelt Snauwaert. “Hier is onze kracht dat we door standaardisatie te koppelen aan een hoog uitrustingsniveau en een grote optielijst, een zeer concurrerende prijsstelling en een snelle levertijd hebben. Bovendien is onze 7,82 meter het lichtste chassis in de markt en toch bijzonder robuust. Ook dit concept is tot stand gekomen in overleg met vervoerders en speelt in op de veiligheidseisen en de hogere payload, die belangrijk zijn voor de industrie waar deze chassis worden ingezet. Het is ook ergonomisch ontworpen. Zo kunnen bijvoorbeeld 20’ ISO containers vanaf een laag bordes (40 centimeter) bediend worden. Het personeel dat de tank laadt of lost, werkt daardoor op een veilige manier.”

Natuurlijk kan de transporteur bij Van Hool ook terecht voor een ‘normale’ oplegger als een schuifzeilen of gesloten trailer. “En dat doen ook veel Nederlandse bedrijven,” bevestigt Snauwaert. “Het afgelopen jaar plusten met wij onze industriële voertuigen 11,9 procent. En dat was natuurlijk ook te danken aan het brede sterk gevarieerde aanbod aan transportoplossingen dat wij bieden. Wij leveren opleggers voor diverse goederen, tank- en bulkwagens, tank- en bulkcontainers, afzettanks, afzetkasten, containerchassis, kastenwagens en combinaties. Onze klanten weten ons vooral te waarderen vanwege onze innovatieve toepassingen. “Zo werkten we afgelopen jaar samen met BASF aan een unieke 45’ tankcontainer voor het spoor. En we bouwden een 3-assige RMO melktankoplegger voor gebruik in Friesland, nadat we eerder al een paar 4-assige INTRA melktankopleggers bouwden voor FrieslandCampina. Veel van die slimme oplossingen gebruiken we later weer voor onze meer seriële productie. Daardoor blijven we meelopen in de voorste regionen.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer