fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nederland Europees kampioen webaankopen retourneren

Nederlandse consumenten retourneren massaal items die zij online gekocht hebben. Met een retourpercentage van 9 procent is Nederland koploper van Europa. Nederland wordt op de voet gevolgd door de UK, België en Zwitserland met 8 procent. De helft van alle teruggestuurde pakketjes in Nederland bestaat uit kleding. Dit is een flinke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar, namelijk 35 procent in 2016. Hierdoor ontstaat het beeld dat de mogelijkheid tot retourneren volgens de consument een onmisbare service is bij online winkelen. Dit blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.871 e-shoppers uit 22 landen, waaronder 1.023 Nederlanders.

Een groot deel van de Nederlanders (89 procent) vindt gratis retourneren belangrijk bij online winkelen, gevolgd door overzichtelijke retourkosten (86 procent) en de mogelijkheid om een pakket af te geven bij een afleverpunt (75 procent). Als webshops niet aan deze voorwaarden voldoen, zijn e-shoppers sneller geneigd deze webwinkel links te laten liggen. Ook wat betreft bezorging stellen e-shoppers hoge eisen. Zij wensen de volledige regie over bezorglocatie, -dag en -tijdstip hebben. Consumenten willen zelfs hun bezorgmoment nog kunnen wijzigen als het pakket al onderweg is. Een meerderheid (81 procent) noemt dit als grootste reden om vaker bij webshops te bestellen, gevolgd door 77 procent die avondbezorging vermeldt.

Eric Dietz, CEO DPD Nederland: “Parallel aan de stijging van online aankopen, is ook het aantal retourzendingen de afgelopen jaren enorm toegenomen. Als pakketbezorger spelen wij hier op in door meer pakketpunten te faciliteren. Inmiddels heeft DPD meer dan 32.000 pakketpunten in 26 landen en dit neemt in de toekomst alleen maar toe. Deze speciaal ingerichte locaties zijn voor consumenten de perfecte plek om hun pakketten te retourneren. Zij houden immers graag de regie in eigen handen. De E-Shopper Barometer is één van de onderzoeken die wij jaarlijks houden onder consumenten om precies te weten wat er speelt. Wij ondersteunen retailers met deze inzichten, maar ook met efficiënte services en innovatieve oplossingen om hun aanbod op de consument af te stemmen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer