fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nederland niet het ‘walhalla voor transportcriminelen’

Nederland zou koploper in Europa zijn als het gaat om transportcriminaliteit. Er werden vorig jaar namelijk 458 incidenten gemeld, zo bericht Transport Asset Protection Association (TAPA) in haar jaarrapport 2015. De ophef die onder meer De Telegraaf ervan maakt, behoeft enige nuance. Nederland is niet het ‘walhalla van de transportcriminaliteit’.

Succesvolle aanpak transportcriminaliteit onder drukCijfers liegen niet, en dus is de stijging van 258 meldingen van transportcriminaliteit in 2014 naar 458 meldingen in 2015 wel serieus te nemen, maar het moet wel even in het juiste perspectief worden gezet.

Als er namelijk puur naar de cijfers wordt gekeken, hebben onze zuiderburen in België pas echt een serieus probleem. Daar steeg het aantal meldingen namelijk in één jaar van 12 naar 341. Lijkt schokkend, maar het geeft eigenlijk alleen maar aan dat de( bereidheid tot) meldingen of aangiftes van een incident groter is. En dus is een stijging (deels) goed nieuws, zegt ook  voorzitter Thorsten Neumann, voorzitter van TAPA Emea. “De cijfers die wij publiceren, zijn maar een klein gedeelte van de totale criminaliteit. Wij zijn afhankelijk van de meldingen van politie en autoriteiten, die diefstal van vracht vaak registreren als diefstal van commercieel eigendom of voertuigdiefstal. Daarom is het lastig om de echte verliezen in de supplychain weer te geven. In 2015 is dit echter ten goede veranderd en daarom kunnen we nu realistischer cijfers geven van de transportcriminaliteit.”

Neumann geeft echter ook aan dat samenwerking met politie en overheid  voor een fluctuatie in cijfers kan zorgen, zowel positief als negatief. “België is een goed voorbeeld van hoe samenwerking met politie kan zorgen voor een forse stijging in het aantal meldingen. Maar andersom kan ook. In Duitsland daalde het aantal meldingen van 285 naar 120. Dat betekent volgens TAPA niet dat er in Duitsland in 2015 minder criminele activiteit was, maar dat het aantal meldingen veel minder was. We gaan met de Duitse overheid in gesprek in een poging meer data te verkrijgen.” TAPA vindt het feit dat er in Duitsland dertien meldingen van transportcriminaliteit waren waarbij de buit meer dan 100.000 euro bedroeg (meer dan welk land ook in Europa) een signaal dat de Duitse transportsector zich geenszins veilig mag voelen.

De bewering van De Telegraaf dat vrachtwagenchauffeurs in Nederland grote kans lopen op een overval, is niet met de TAPA-cijfers te staven, en dus gewoon niet waar. In 2015 werden er volgens TAPA slechts 2 meldingen gedaan van een incident waarbij geweld of dreiging tegen een persoon werd gebruikt.  In 235 van de 458 gemelde incidenten ging het om diefstal van goederen uit de truck of trailer. In Noord-Brabant werden wederom de meeste incidenten gemeld: 178.

De kanttekening die TAPA zelf al zet bij haar cijfers, geeft aan dat een volledig transparante blik op transportcriminaliteit misschien wel altijd een utopie zal blijven. Dat blijkt ook al uit de totaal andere cijfers over ladingdiefstal en aangiftes daarvan die de Nederlandse politie begin dit jaar over 2015 meldde. Het geeft in ieder geval geen pas om Nederland op basis van troebele cijfers weg te zetten als ‘walhalla van transportcriminelen’.

Eén reactie op “Nederland niet het ‘walhalla voor transportcriminelen’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer