fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nederland snapt weinig van de LZV

Bijna 1800 LZV’s rijden er momenteel in Nederland rond. Tot tevredenheid van de transportsector, maar de Nederlandse bevolking snapt lang niet altijd de bedoelingen rond de Lange en Zware Vrachtauto’s. Althans, als je de berichtgeving van de Telegraaf moet geloven…

‘De krant van wakker Nederland’ wijdde dinsdag haar ‘Stelling van de Dag’ aan de LZV. ‘Blij met meer megatrucks op de weg’, luidde de stelling. Woensdag komt de uitslag van de stelling. Die is netjes verdeeld in voor- en tegenstanders: 47 procent is voor de stelling, 47 procent tegen, en zes procent weet het niet.

70 procent van de 2827 deelnemers vindt de LZV gezien de lagere CO2-uitstoot een aanwinst voor het milieu, maar volgens 18 procent is dat helemaal niet zo. Twaalf procent heeft er geen idee over.

De Telegraaf laat in een beschouwing voor- en tegenstanders aan het woord. Uit de antwoorden van de tegenstanders blijkt dat die in veel gevallen niet weten waar ze over praten. “Het zijn onoverzichtelijke blokken op de weg, oncontroleerbaar voor de bestuurder en levensgevaarlijk bij inhalen”, zo is een van de reacties. Een ander maakt zich zorgen over de veiligheid. “Hoe is het met de remweg bij dubbele belasting? En hoe zit het met scharen bij gladheid en plotseling remmen?” Blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlander (en automobilist) er geen weet van dat LZV’s lang en uitvoerig getest zijn voor ze wettelijk toegestaan zijn en dat ook na het wettelijk toestaan er nooit een praktisch probleem rond LZV’s is geweest. Sterker nog, de meeste automobilisten rijden waarschijnlijk rond tussen de LZV’s zonder dat het ze opvalt.

Maar goed, naïviteit en onwetendheid van automobilisten kan nog. Maar dat een landelijke krant als De Telegraaf wederom tendentieuze berichtgeving de wereld in slingert over de transportsector is ronduit kwalijk. Tendentieus, want er zijn inmiddels genoeg onderzoeken gedaan die bewijzen dat de LZV een enorm positieve milieu-impact heeft en dat de verkeersveiligheid door de inzet ervan nooit in het geding is. Ingewijden zeggen zelfs dat wil Europa voldoen aan de strenge CO2-eisen die in de toekomst gaan gelden een brede inzet van LZV’s de meest voor de hand liggende oplossing is.

Hieronder plaatsen we nog maar eens een onderzoek van de overheid (uit 2010!), waar al uit blijkt dat de LZV zonder problemen in Nederland kan worden ingezet.

NL_LZVoverzicht

5 reacties op “Nederland snapt weinig van de LZV

  • Zever

    Daarom noem ik dit dagblad ook “De nationale Leugenkrant”..

  • Lj Giljam

    Iedere keer als de gedrukte media de kans ruikt om de transportwereld in een kwaad daglicht te zetten…zullen ze dat zeker niet laten en zeker zo.n sensatie- krant als de Telegraaf…bah

  • Marco

    Ik snap sowieso niet hoe je als krant zoiets kan publiceren, mensen die niet weten waar ze over praten kan je toch geen serieuze bron noemen?

    “Het zijn onoverzichtelijke blokken op de weg, oncontroleerbaar voor de bestuurder en levensgevaarlijk bij inhalen” . Zover ik weet mogen LZV lang niet overal komen, maar vooral op industriegebieden en wegen die erop ingericht zijn. Ook moet de chauffeur minimaal 5jaar ervaring hebben op een trekker-oplegger of motorwagen met aanhanger voordat ze aan de cursus voor lzv chauffeur mogen beginnen.

  • Paul Fortuijn

    Ik vindt het een non-discussie.
    Typisch Hollands korte-lontjes-gedrag.
    Niet op krantenartikelen reageren !
    Dat is olie op het vuur gooien.
    Wij weten als professionals uit de logistieke sector wat het werkelijke verhaal achter de LZV ’s is.
    Het is beter dat we de media en de bevolking eens goed gaan informeren hieromtrent dan dat we elkaar de Zwarte Piet toespelen.
    Verpest alleen maar de sfeer en wakkert het wederzijds onbegrip aan.
    Moeten we niet doen.

  • Erno Roos

    Precies, zo denk ik er ook over

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer