Nieuws

Nieuw landelijk platform voor koeriersdiensten

Vervoersspecialist I&L Logistiek met haar hoofdkantoor in Tilburg heeft een landelijke platform ontwikkeld om koeriersdiensten en bijzondere logistieke opdrachten veel efficiënter uit te voeren. Voortaan worden alle vervoers-opdrachten uit de Benelux behandeld door het Landelijk CoördinatieCentrum Koeriersdiensten (LCCK). Dat levert grote voordelen op voor klanten – de besparingen lopen op tot 40 procent – én voor het milieu.

De wereld verandert snel; milieubewust en kostenefficiënt ondernemen is een must geworden. Daarom heeft I&L, specialist in koeltransporten en bijzondere logistiek, het nieuwe platform LCCK in het leven geroepen.

Op één centrale locatie komen alle aanvragen uit de hele Benelux binnen. Alle aanvragen worden direct beoordeeld en gepland in het bestaande LCCK-netwerk van I&L Logistiek en haar partners. Hierbij worden alle randvoorwaarden die bij de zending horen, geborgd en bewaakt.

Er worden grote synergievoordelen gehaald met bestaande ritten en opdrachten waardoor er voor hetzelfde aantal opdrachten gemiddeld 50 procent minder voertuigen nodig zijn. De opdrachten bestaan uit volautomatische opdrachtbatches van onze grote Landelijke accounts tot handmatige opdrachten van kleinere opdrachtgevers.

Vanaf 2013 wordt er door I&L Logistiek gebouwd aan een nieuw model voor koeriersdiensten. Bedoeld om sneltransport en bijzondere logistieke opdrachten efficiënter en milieubewuster uit te voeren. Kern is het vervoer veel efficiënter te plannen, “slim” plannen waardoor je met minder voertuigen de weg op kunt. Dat bespaart kosten èn spaart het milieu; minder Co2 uitstoot. En als extra voordeel: minder drukte op de weg dus een vermindering van files.

De directe aanleiding voor het nieuwe model ontstond uit gesprekken met klanten; behoefte van de klant voor een goede logistieke service tegen een lagere prijs. Daarnaast zag I&L Logistiek dat er vooral bij koeriersdiensten veel ‘leeg’ werd gereden. Koeriers brengen hun vracht naar de klant en rijden vervolgens leeg weer terug. In de koerierswereld is leegrijden tot wel 50 procent hoger dan bij reguliere vervoerders.

Alle opdrachten verlopen via de I&L Control Tower. Hierin worden alle transportcondities van elke opdracht geautomatiseerd bewaakt. Bij afwijkingen van geplande aankomsttijden en normtemperaturen van de laadruimte worden betrokkenen direct op de hoogte gesteld. Alleen ‘by exception’ zodat niemand onterecht wordt “lastig gevallen”. Geen afleiding door foute meldingen. De Controltower zorgt ervoor dat elke zending volledig wordt gemonitord. Deze Controltower is nu uitgebreid en verbeterd in de vorm van het LCCK.

Al 24 jaar bedenkt het team van I&L Logistiek creatieve en innovatieve oplossingen voor bijzondere logistieke vraagstukken. Door ervaring en enthousiasme van haar professionele team wordt de klant steeds weer verrast met de beste oplossing tegen een gunstig tarief. LCCK is hierin de overtreffende stap. Het ontwerp van het LCCK is drie jaar uitvoerig getest bij een aantal geselecteerde klanten. De resultaten overtreffen de verwachtingen. Vooral bij grotere accounts met meerdere vestigingen is het resultaat groots zichtbaar: besparingen tot 40 procent.

Hoewel een besparing in geld en uitstoot mooi is meegenomen, blijkt dat klanten het hebben van één aanspreekpunt en het uit handen nemen van de logistieke zorgen het meeste waarderen. “Na aanmelding van de opdracht kan ik weer door met mijn eigen werkzaamheden en weet ik dat de uitvoering is geborgd.”

Nu het platform voor de koeriersmarkt en bijzondere logistieke opdrachten is opgezet, wordt deze ontwikkeling doorgezet naar de reguliere logistiek. Samen met vier vooraanstaande stakeholders wordt er gewerkt aan een LCCL: een Landelijk CoördinatieCentrum Logistiek. Vervoerders maken hierbij hun lege ruimte in bestaande lijnen zichtbaar. Met een innovatieve matchingsoplossing wordt de restcapaciteit beter benut. Dat levert een enorme efficiëntie slag op. Hierbij gelden de voordelen van het LCCK op een veel grotere schaal.

Rond de zomer wordt hiermee de eerste pilot gestart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven