Bericht
De eerste resultaten van het AmsBarge project zijn positief. Het binnenvaartschip met eigen kraan kan maximaal 130 trucks vervangen.

Kern van het concept is een innovatief binnenvaartschip met eigen containerkraan dat maximaal 130 containers van 20 voet kan vervoeren ofwel 130 TEU. AMSbarge biedt op dit moment met dat schip een verbinding over water tussen bedrijven en bedrijfsterreinen en de internationale zee-, binnenvaart- en treinverbindingen vanuit de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. AMSbarge bedient inmiddels al tien bedrijven en zes internationale haventerminals. Door het concept AMSbarge wordt het vervoer van goederen verplaatst van de weg naar het water vanaf bedrijven en bedrijfsterreinen die niet over een eigen kraan beschikken. Deze bedrijven en bedrijfsterreinen voeren hun goederen nu alleen aan over de weg, ook al liggen ze aan vaarwater. Het aantal containers per bedrijf of bedrijfsterrein is te klein om een eigen kraan financieel rendabel te maken.
Vanaf eind januari 2006 is een proefperiode gestart. Aanvankelijk werd het schip vooral ingezet als gewoon containerschip in de dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Daarbij werden er regelmatig proeven uitgevoerd met overslag met de eigen kraan bij geïnteresseerde bedrijven, zowel in de noordelijke als zuidelijke Randstad. Deze bleken alle succesvol te zijn. Verschillende bedrijven hebben vóór de zomer van dit jaar dan ook besloten om het AMSbarge concept langduriger op te nemen in hun logistieke proces.

De AMSbarge organisatie bestaat uit Haven Amsterdam (exploitant van het schip), Mercurius Scheepvaart en het AMSbarge boekingskantoor.
Op dit moment bekijkt het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam (GHA) de mogelijkheden van een overslagpunt voor de binnenvaart bij Schiphol.
Vanaf de ringvaart rond Schiphol zouden dan containers en andere laadeenheden kunnen worden geladen op binnenvaartschepen. Via deze dienst zouden ook snelle shuttles naar de havens van Rotterdam en Antwerpen en het Ruhrgebied kunnen worden opgezet. De brancheorganisatie van de luchtvrachtsector, Air Cargo Netherlands (ACN), wil eerst de belangstelling meten voor de binnenvaartoptie.

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven