Nieuws

Nieuw meetsysteem moet klapbanden voorkomen

4

Rijkswaterstaat start samen met de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam een proefproject op de snelweg A16 om afwijkingen in de bandenspanning van vrachtwagens te meten. Het proefproject is bedoeld om bij passerende vrachtwagens banden met een te lage spanning op te sporen waardoor mogelijk een klapband kan optreden.

Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat vaak een rijstrook moet worden afgesloten. In de nacht van 11 op 12 mei 2018 wordt in de snelweg A16 richting Rotterdam tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht een nieuw type meetpunt in de weg aangelegd voor deze proef.

Het proefproject loopt tot en met april 2019 en bestaat uit twee fasen. In deze eerste fase legt Rijkswaterstaat begin mei 2018 een meetsysteem in de weg aan. In deze fase wordt onderzocht of het meetsysteem goed functioneert. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zien in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord.

In het najaar start de tweede fase waarin Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief gaat informeren als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en Evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers verkennen de samenwerkende partijen op dit moment hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd en hoe en waar zij de banden weer snel op spanning kunnen brengen.

4 reacties op “Nieuw meetsysteem moet klapbanden voorkomen

  1. kees strien schreef:

    tjongejonge wat een flutproject ! er is (of zijn) al product(en) op de markt dat de chauffeur zelf waar kan nemen of ie een zachte band heeft. Als men dat eens bekijkt en doorontwikkeld en het werkt goed dan kan met dat de autobouwers verplichten.
    dan heb je tenminste overal controle.
    Ga nu weer niet zoiets als een WIM weegpunt ( waar jullie ook al mee lopen te klunzen) op poten zetten en doe iets zinvols.

  2. Theo Köster schreef:

    Hallo,
    Op 29-11-2011 ben ik al eens uitgenodigd door Rijkswaterstaat voor banden op spanning.
    Ik werd uitgenodigd om een toespraak te houden in Den Haag.
    Maar er is toen niets me gedaan.
    Ik rij zelf met een 60 Tons kraan door Nederland.
    Deze beschikt sinds 2008 over een spanningsapparaat.
    Deze meet de druk en de temperatuur van de band.
    Is in te stellen met onderdruk en overdruk waarschuwing.
    Ik noteer deze druk wekelijks om drukverschillen vroegtijdig vast te stellen.
    Als men wil dat de chauffeur zijn banden spanning controleert en op druk zet,
    moet men langs de wegen banden oppomp plaatsen maken.
    Met minimaal een druk van 12 bar om snel de banden op spanning te zetten.
    En de chauffeur hier voor te belonen.

  3. nab schreef:

    Wat moet moet dit systeem weer gaan kosten, zeker weer zo iets als de weegpunten in de weg, welke nog nooit goed gewerkt hebben.. Als de chauffeur beide handen aan z n stuur heeft dan kan hij, mocht er een [ voor] band klappen zijn voertuig toch onder controle houden. Heb dit zelf meegemaakt op de snelweg bij barcelona met een collega van mij jaren geleden, geladen met 25 ton sinaasappels. Mij collega zette hem keurig aan de kant en ook met een snelheid van 90 km.Maar ja tegenwoordig lijkt het wel of sommige chauffeurs met hun pink zitten te sturen en met de andere hand met andere dingen bezig zijn en als er dan een band klapt ben je te laat, er wordt niet voor niets geleerd als men z n rijbewijs gaat halen, beide handjes aan het stuur.

  4. Peter Elkhuizen schreef:

    Alles wat gedaan wordt om het probleem van klapbanden te voorkomen
    ben ik voorstander van. Maar er zijn al zoveel acties geweest die als een nachtkaasje uit zijn gegaan. De overheid moet de producten die dit probleem voor een groot gedeelte kan tectelen verplicht stellen. Tevens moet het restprofiel naar minimaal 3 mm gebracht worden en het herprofileren (opschnijden) verboden worden. Ik vind dit een schone taak voor Brussel. Als je soms ziet wat er gemonteerd zit, schieten de tranen in je ogen. De technische middelen zijn er. Ook het product banden mits gerenommeerde merken kunnen je daarmee helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven