“De vraag wat er gebeurt als Nissan weg mocht gaan, is achterhaald,” aldus directeur Ernst Cooiman van Koopman . “We hebben een goede toekomst in het verschiet.”
Koopman nam begin 2004 de verscheping van voertuigen van het Japanse bedrijf over. Dat contract loopt begin volgend jaar af, maar is nu verlengd. “We gaan ook alle transport naar Duitsland erbij doen,” zegt Cooiman. “En de verkoopverwachting voor Duitsland is omhoog gegaan omdat er een paar nieuwe modellen zijn.” Daarmee komt Nissan terug op zijn keuze om de aanvoer van auto’s voor Duitsland via de Duitse havenstad Emden, bij Delfzijl te laten lopen.
Meer auto’s
“In 2006 hebben we bij de containerterminal ongeveer 70.000 auto’s van Nissan behandeld. We verwachten dat er volgend jaar zo’n 120.000 over onze terminal gaan.” Op het hoogtepunt, verscheepte Nissan zelf 400.000 auto’s via Amsterdam. Koopman haalt de wagens van autoschepen af, voorziet ze doorgaans van een handleiding, repareert eventuele schade of bouwt accessoires in, zoals navigatiesystemen en carkits. Daarna worden ze per trailer of binnenvaartschip naar dealers vervoerd.
Momenteel wordt onderzocht of via Amsterdam ook auto’s per kustvaarder naar Scandinavië en Rusland vervoerd kunnen worden. ”Het nieuwe contract is een goede basis voor verdere groei,” zegt Cooiman. Om de uitbreiding op te vangen, laat Koopman 35 extra autotrailers rijden, bovenop de huidige 260. Dit betekent ook vijftig extra banen, waarmee het totale aantal werknemers van Koopman Groep stijgt naar zo’n 650. Het Groningse bedrijf is, met een half miljoen auto’s per jaar, de grootste personenwagenvervoerder van Nederland.