Een uitschakelbare waterpomp is één van de opvallendste nieuwigheden onder de motorkap van de nieuwe Mercedes-Benz Actros. Verder wordt de Powershift automatische transmissie standaard en werden interieur en grille gewijzigd.

Tot nut toe werd de helft van alle Actrossen met volautomatische schakeling verkocht. Mercedes durfde de stap aan de Powershift standaard toe te passen ondermeer omdat de laatste generatie Powershift systemen op diverse punten verbeterd is. Kern van het transmissie programma is de nieuwe Powershift 2-12, een 12 gangs transmissie die lichter is dan de 16 gangs versie en 15% sneller schakelt. Deze bak moet bijdragen tot een lager brandstofverbruik, ook in het geval van goede chauffeurs. Andere maatregelen die het verbruik omlaag brengen: De waterpomp wordt uitgeschakeld als de temperatuur dat toe laat en de compressor wordt zoveel mogelijk ingeschakeld wanneer op de motor geremd wordt cq. de truck afdaalt. Dat laatste hadden Volvo en MAN ook al, de uitschakelbare waterpomp is een novum in de truckwereld. Beide maatregelen samen besparen ca. 2% brandstof. Een derde besparingsmogelijkheid is een optioneel leverbare, alternatieve omlijsting voor de voorruit. Deze lijst levert een verbruiksbesparing van 1% op maar heeft wel meer vervuiling van spiegels en zijruiten tot gevolg.
Verbeterd interieur
De cabine kreeg een bovenbed met niveauregeling zodat men ook bij een schuin geparkeerde truck recht kan slapen. Verder kreeg ook het onderste bed de bekende elastische lattenbodem. Nieuw in de cabine is verder een scheerspiegel en een luchtpistool om de cabine schoon te maken. Meer comfort is er ook als het om sturen gaat: Mercedes-Benz verbeterde de tot dus verre wat sponzige rechtuitrij-karakteristiek van de Actros waardoor de gebruikelijk ‘microcorrecties’ achterwege kunnen blijven. Tenslotte kreeg de truck een nieuwe, grovere grill een nieuwe zonneklep en een nieuwe bumper.
Overigens werd de nieuwe Actros rond de 70 kg lichter, wat vooral aan de transmissie toe te schrijven is.
De cabine kreeg een bovenbed met niveauregeling zodat men ook bij een schuin geparkeerde truck recht kan slapen. Verder kreeg ook het onderste bed de bekende elastische lattenbodem. Nieuw in de cabine is verder een scheerspiegel en een luchtpistool om de cabine schoon te maken. Meer comfort is er ook als het om sturen gaat: Mercedes-Benz verbeterde de tot dus verre wat sponzige rechtuitrij-karakteristiek van de Actros waardoor de gebruikelijk ‘microcorrecties’ achterwege kunnen blijven. Tenslotte kreeg de truck een nieuwe, grovere grill een nieuwe zonneklep en een nieuwe bumper.
Overigens werd de nieuwe Actros rond de 70 kg lichter, wat vooral aan de transmissie toe te schrijven is.
De verkoop van de nieuwe Actros gaat nu van start maar de eerste modellen zullen pas na de zomer worden geleverd.

Nog geen nieuwe motor
Mercedes truckbaas Hubertus Troska deelde desgevraagd mee dat de nieuwe Mercedes ‘werelddiesel’ de eerstkomende twee jaar niet naar Europa komt en de V6 vooralsnog gewoon in productie blijft Verwacht wordt dat met de komst van die motor de Actros cabine geheel zal worden vernieuwd. Men moet toch al met de cabine aan de slag om dat de nieuwe zescilinder motor hoger is dan de V6 en dus niet goed onder de vloer past.
Mercedes truckbaas Hubertus Troska deelde desgevraagd mee dat de nieuwe Mercedes ‘werelddiesel’ de eerstkomende twee jaar niet naar Europa komt en de V6 vooralsnog gewoon in productie blijft Verwacht wordt dat met de komst van die motor de Actros cabine geheel zal worden vernieuwd. Men moet toch al met de cabine aan de slag om dat de nieuwe zescilinder motor hoger is dan de V6 en dus niet goed onder de vloer past.

Auteur: Pieter Wieman