Nieuwe Berlingo, Partner èn Combo! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Berlingo, Partner èn Combo!

De nieuwe Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner worden pas op de IAA in Hannover gepresenteerd, maar TTM.nl kon onlangs al een rondje rond het nieuwe trio lopen en ze uitgebreid bekijken.


Eerst even het grote nieuws: de Citroën Berlingo en de Peugeot Partner hebben gezinsuitbreiding gekregen. Vanaf nu hoort de Opel Combo er ook bij, en dat heeft alles te maken met het feit dat Opel tegenwoordig tot PSA behoort.  Veel van de technische details delen de drie auto’s, maar uiterlijk onderscheiden ze zich door een eigen voorzijde. Ook aan de binnenkant is ruimte voor verscheidenheid, onder meer waar het gaat om bedieningselementen en afwerkingsdetails. De mogelijkheid van drie zitplaatsen in de cabine blijft mogelijk.

Luik
Het PSA-trio verkrijgbaar is in twee lengtematen (4,40 m en 4,75 m), die onderling verschillen in wielbasis. De hoogte bedraagt 1,80 m voor de standaardversie en 1,85 voor de verlengde versie. de korte versie (lengte 4,40 meter) heeft een wielbasis van 2.785 mm, een laadvermogen van maximaal 1.000 kg en een laadruimte van 3,3 tot 3,8 m3. de 4,75 meter lange XL-variant, met een wielbasis van 2.975 mm en een laadruimte van maximaal 4,4 m3, waarin zelfs voorwerpen met een lengte van 3.440 mm zijn te vervoeren. De Berlingo, Combo en Partner hebben een luik in het tussenschot, waarmee laadlengte wordt gewonnen. Tussen de wielkasten passen Europallets en zelfs in de korte versie is volgens PSA plek voor twee van die dragers. Het laadvermogen bedraagt zogezegd 1000 kg voor de standaard (korte) versie en 950 kg voor de XL-versie. Als aanhangergewicht geldt een maximum van 1500 kg, afhankelijk van de motor.

BlueHDi
De Berlingo, Combo en Partner krijgen twee motoren: een 1.2 PureTech benzinemotor van 110 pk met start&stop en een zesgangs handbak dan wel de 130 pk versie met S&S en EAT8 automaat ( leverbaar vanaf de tweede helft van 2019). Bij de 1.5 BlueHDi diesel is er meer keus, namelijk 75 pk, 100 pk, een 100 pk met S&S, alle drie handgeschakeld, of een 130 pk versie naar keuze met 6 gangs handbak of EAT8 automaat.

Dubbele cabine
Het PSA-trio is modern van aard want er zijn maar liefst 20 rijhulpsystemen en 4 connectiviteitstechnologieën. Die konden we al ervaren tijdens een eerste sneak-preview van de Berlingo, Combo en Partner. Ook zagen we dat er een dubbele cabine versie van de PSA-drieling komt, een unicum in dit segment. Tevens krijgen de drie auto’s de mogelijkheid van een camerascherm op de plek van de achteruitkijkspiegel, waarmee niet alleen achteruitgekeken kan worden, maar ook nauwkeurig gemanoeuvreerd kan worden bij achteruitrijden en de dodehoek geelimineerd wordt met een camera aan de rechterbuitenspiegel. PSA introduceert ook een overload indicator in de laadruimte, die aangeeft als het maximum laadvermogen overschreden is. Bijzonder is ook dat er een Worksite-versie komt, speciaal voor de bouw. Deze is simpeler van uitvoering en voorzien van extra grote banden en meer bodemvrijheid.

Meten is weten
We konden ook al even met het meetlint de laadruimte in. Daar meetten we dat de L1 een laadlengte heeft van 174 cm. De breedte is 159 cm. Tussen de wielkasten is 123 cm ruimte, dus passen er europallets in de laadruimte. Twee in de lengte zelfs, best netjes. De hoogte bedraagt 121 cm. Bij de verlengde versie is de laadlengte 208 cm. Wie nog meer laadlengte wil, kan een luik in het tussenschot bestellen, waarmee nog eens 126 cm extra laadlengte wordt verkregen, maar daarvoor moet de leuning van de rechter voorstoel wel worden neergeklapt. Meer dan dat kunnen we, behalve wat we al eerder vermeldden over het nieuwe PSA-trio, nu even niet zeggen. Hou onze zustersite Bestelauto.nl voor een eerste rij-impressie!

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer