Nieuws

De invoering van de nieuwe, slimme tachograaf heeft veel gevolgen. De tachograaf 4.0 wordt vanaf 15 juni 2019 jaar verplicht ingebouwd in nieuwe voertuigen. Een van de gevolgen is dat er een nieuwe chauffeurspas komt. Gelukkig zijn de nieuwe kaarten ook bruikbaar in oudere tacho’s. Wel moeten transportbedrijven en werkplaatsen nieuwe passen kopen.

Dat staat in het nieuwste nummer van TTM.nl. De nieuwe chauffeurspas wordt wel backward compatible, zegt Gerard Albrechts van KIWA, de instantie die in Nederland de passen maakt en uitgeeft. “De nieuwe kaarten blijven werken in elke oudere tachograaf dan de 4.0.” Gelukkig blijven de oude kaarten wel bruikbaar in de nieuwe slimme tachograaf. Volgens de producenten Continental en Stoneridge is er Europese regelgeving waarin is vastgelegd dat de nieuwe slimme tachograaf in geval hij een oude kaart detecteert de daarbij behorende DDD-file wegschrijft. Dus zonder het blok ‘positiebepalingen’. De nieuwe kaart gaat er nagenoeg hetzelfde uitzien als de oude. Alleen de handtekening er op komt te vervallen. Bedrijven zullen wel nieuwe werkplaats- en of bedrijfspassen moeten kopen. Maar dat kan beginnen met één dus dat leed is nog te overzien. Ook is duidelijk dat het nog maximaal vijf jaar gaat duren voor die GPS plaatsbepalingsgegevens werkelijk voluit gebruikt kunnen worden als middel tegen fraude. Er zullen immers chauffeurs zijn die met nieuwe pas een oude tachograaf rijden, met een oude pas in een nieuwe tachograaf én met een oude pas in een oude tachograaf. Ook hier kiest Brussel voor ‘traag maar gestaag’ en dat maakt het er niet bepaald meer uniform en duidelijker op.

Rob van den Berg van VDO-leverancier A1-Automotive vindt dat er nog veel onduidelijk is. Hij denkt dat er mede daardoor is een reële kans bestaat dat veel transportbedrijven daarom massaal voor 15 juni 2019 nog nieuwe voertuigen gaan kopen. Daar komt dan nog een huidige generatie tachograaf in. Die ziet er net zo uit als de vierde generatie en heeft ook al de voordelen zoals sneller bedrijfsklaar zijn en de betere afleesbaarheid van het display. Er is één gevaar. Alle truckmerken draaien op volle toeren met oplopende wachttijden. Dus bestaat de kans dat een bestelde auto toch pas na 15 juni 2019 afgeleverd wordt. En dan is die voorzien van de ‘slimme’ tachograaf want de datum van eerste toelating is hier bepalend. “Wat bedrijven vóór 15 juni 2019 wel op orde moeten hebben zijn nieuwe paslezers en verwerkingssoftware die kan omgaan met dat blok plaatsbepaling”, legt Gerard Baegen van Stoneridge-vertegenwoordiger Casu nog uit. “En dat geldt ook voor de truckindustrie die ook fleetmanagementspakketten levert.” In dat verband vinden zowel Baegen als Van den Berg het wel vreemd dat Brussel overheden tot 15 jaar de tijd geeft om alle noodzakelijke veranderingen om echt ‘on the fly’ te kunnen uitlezen op orde te hebben. “Daar inderdaad komt nog wel wat bij kijken,” weet Van den Berg. “Denk aan alle trainingen die gegeven moeten worden om te leren omgaan met de nieuwe apparatuur. Maar zelfs dan is 15 jaar wel heel lang. Vandaar dat je nu ook steeds meer geluiden hoort, die invoeringstijd bij overheden in te korten.”

Lees hier het complete artikel over de gevolgen van de nieuwe tacho

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven