Naast de al eerder op ttm.nl gemelde reductie van het gewicht tot 50 ton, maakte de minister gisteren ook een serie aanvullende technische eisen voor LZV’s bekend. De gewichtsreductie valt bij de branche in slechte aarde omdat een belangrijk deel van de vooordelen erdoor teniet wordt gedaan. .

Overigens kwam bij discussies in het Overlegorgaan Verkeer en Waterstaat (OVW) naar voren dat bij LZV’s van 60 ton de verschuiving van spoor en binnenvaart naar wegvervoer veel groter zou zijn dan bij 50 ton.
Ook de aan LZV’s te stellen technische eisen worden uitgebreid:
-voortaan moeten de remsystemen van LZV’s van het type EBS zijn, ofwel Electronic Braking System;
– er moet een aslastmeetsysteem aanwezig zijn;
– achterop moet een bord komen met daarom een contour van de combinatie en een vermelding van de lengte in meters.
Uitgangspunt blijft dat met LZV’s alleen op autosnelwegen en van autosnelweg naar industrieterrein mag worden gereden op wegen die daarvoor geschikt zijn. Het verbod om overwegen te passeren blijft van kracht maar de minister heeft wel toegezegd dat dit zal worden heroverwogen na overleg mer Prorail.
De nieuwe eisen treden in werking bij het ingaan van de zogenaamde ‘ervaringsfase”. Die duurt naar verwachting drie tot vijf jaar en is bedoeld om op grote schaal ervaring op te doen met LZV’s. Deze periode wordt bijvoorbeeld gebruikt voor onderzoek naar de positie van kwetsbare verkeersdeelnemers.
De precieze eisen zijn te lezen in een apart document van het ministerie.
Auteur: Pieter Wieman