Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe investering voor logistieke start-up Brenger

De logistieke start-up Branger heeft 950.000 euro groeikapitaal weten binnen te halen bij haar investeerders. Daarmee komt het totale groeivermogen van de Amsterdamse startup van oprichters Derk van der Have en Wisse Koedam uit op bijna twee miljoen euro. Tot en met 2020 wil Brenger minstens 37 miljoen kilo aan CO2-uitstoot voorkomen.

“Deze investering stelt ons in staat transport nog efficiënter en daardoor duurzamer en goedkoper te maken. Brenger verbindt het transport van jouw meubels of andere grote spullen aan een professionele koerier die toch die kant op rijdt. Zo hoeft iemand niet speciaal op en neer te rijden (in een gehuurde bus), wordt transport goedkoper, verdient de koerier meer op zijn route en wordt het milieu minder belast”, aldus Derk van der Have, medeoprichter van Brenger (rechts op de foto).

De afgelopen twaalf maanden groeide de omzet van brenger.nl met maar liefst 600 procent. Brenger bestaat inmiddels twee jaar, telt zestien werknemers, werkt samen met Marktplaats, Troostwijk, Onlineveilingmeester en staat op 2 november in de finale van de Accenture Innovation Awards.

Rolf Bixner, voormalig BCG-partner, investeert via zijn investeringsfonds Tablomonto in Brenger: “Wat ons als Tablomonto in eerste instantie heel erg aanspreekt aan Brenger, is het team: twee jonge gedreven mannen die hun bedrijf, product en organisatie continu verbeteren en alle uitdagingen met een positieve mindset aanpakken. Het product van Brenger wordt steeds simpeler voor de consument terwijl de service verbetert. Dat zie je onder meer terug in de positieve reacties en loyaliteit van de gebruikers. We hebben veel vertrouwen dat Brenger niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten, succesvol zal zijn.”

Koedam (links op de foto) stelt dat Brenger weliswaar een platform is, maar dat het niet beoogt om een bepaalde industrie te ontwrichten (zoals Airbnb en Uber wel deden). “Veel kleinere koeriersbedrijven krijgen opdrachten uit hun lokale netwerk. Voor één of twee opdrachten per dag rijden koeriers door heel het land met een slecht gevulde bus. Door Brenger kunnen zij extra ritten toevoegen aan hun planning en verdienen zij zo meer op hun rit. Daardoor zijn, naast de opdrachtgevers en het milieu, ook koeriers ontzettend blij met Brenger als aanvulling op hun ritten. Win, win, win.”

Doordat klanten normaal gesproken zelf heen en weer rijden in een gehuurde bestelbus, bespaart Brenger gemiddeld 42 kilogram CO2-uitstoot per opdracht. Dit zorgt ervoor dat Brenger al een totaal van 844.000 kilo CO2-uitstoot heeft voorkomen. Tot 2020 heeft Brenger de ambitie om nog eens 37 miljoen kilogram CO2 te besparen in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer