Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Kögel assen ruim honderd kilo lichter

Het samen met Arvin Meritor door Kögel ontwikkelde ‘Trax’ assysteem voor opleggers is 113 kilo lichter dan andere assen.

 
Vooral de langsgeleidingsstangen van het nieuwe assysteem vallen op. Daar werd dan ook een groot deel van de gewichtsbesparing bereikt. Aslichaam en stangen zijn beide van gietstaal gemaakt waardoor de conctructeurs nagenoeg vrij waren in de keuze van de vorm. Veel aandacht werd verder besteed aan levensduur en onderhoudsvriendelijkheid. De schijfremmen meten 430 mm in doorsnee. Een extra luchtspleet aan de bovenzijde verbetert de warmte afvoer en vermindert de thermische belasting van de wiellagers. Verder heeft de remschijf zelf een gepatenteerde vorm die ervoor zorgt dat de schijf uitsluitend in radiale richting uitzet. Daarmee worden volgens Kögel scheuren voorkomen en wordt de slijtage van zowel schijf als remblokken verminderd. De schijf kan zonder demontage van het wiellager worden gewisseld. De remkrachten verlopen volgens een niet lineair patroon waardoor bij deelremmingen de doseerbaarheid beter is en bij volremmingen de druk beduidend hoger. 
Bevestiging van de stangen aan de asbok gebeurt via een nieuw, eveneens gepatenteerd lager dat bestaat uit een rubberring met stalen inzet. De schokdemper is boven de geleidingsstang gemonteerd en is daardoor tegen beschadigingen beschermd.
De nieuwe Trax as wordt op de Kögel Maxx opleggers zonder meerprijs aangeboden. Daarnaast blijft Kögel men uiteraard BPW, SAF en D/C assen aanbieden.

 

Auteur: Pieter Wieman

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer