Mercedes-Benz is bijna klaar met zijn nieuwe, wereldwijd te gebruiken motorplatform. TTM mocht als eerste alvast komen kijken!

De motoren worden intern aangeduid als HDEP, wat de afkorting is van Heavy Duty Engine Platform. De eerste van deze zescilinder commonrail turbo- compound motoren wordt dit najaar in de Verenigde Staten geïntroduceerd. De belangrijkste kenmerken van de motoren zijn dat ze zes cilinders in lijn hebben, dubbele bovenliggende nokkenassen, de distributie aan de vliegwielzijde en common rail injectie. De motoren komen er in slagvolumes van 10.6, 12.8, 14.8 en 15.6 liter. Mercedes HDEP projectmanager Thomas Harr vertelde dat voor de Amerikaanse markt de keuze gevallen is op de 14.8 liter versie met uitlaatgasrecirculatie en een PM-roetfilter. De Amerikaanse versie heeft 560 pk en 2300 Nm koppel. Later wordt daar een 455 pk versie aan toegevoegd als ‘fleet’model.”
Mercedes is de eerste die gebruikt maakt van het nieuwe Bosch APCRS inspuitsysteem. Dat systeem werkt in twee trappen. Een tweecilinder hogedrukpomp zorgt voor een druk van 900 bar in de rail. Daarna wordt de druk met een factor van maximaal 2,3 verhoogd via elektro- magnetisch bediende injectors. Daarmee zijn inspuitdrukken tot 2100 bar haalbaar. De nieuwe generatie motoren wordt in Europa gelanceerd tegelijk met de nieuwe Actros en in ieder geval voor 2012.
In de komende TTM staat een uitvoerig interview met Thomas Harr.