Spoorwegexploitaint Railion zet vanaf eind november nieuwe ‘milieuvriendelijke’ elektrische locomotieven in op de Betuweroute. Dat maakte de multinational gisteren bekend. De BR 189 gaat binnenkort voor het eerst in Nederland rijden.

De BR 189 is volgens Railion hypermodern. De machinist beschikt over maximaal comfort en de locomotief is extreem energiezuinig, onder meer door het inbouwen van remmen die energie terugleveren aan de bovenleiding.
De locomotief is zo ontworpen dat hij in een groot aantal Europese landen kan rijden. De ‘machine’ kan met een groot aantal beveiligings- en stroomsystemen overweg en kan dus zonder problemen grenzen passeren. De maximumsnelheid bedraagt 140 kilometer per uur en één locomotief kan 50 wagons met een totaalgewicht van 2500 ton trekken.
Railion wil in eerste instantie dagelijks tien tot vijftien treinen over de Betuweroute laten rijden. Deze treinen hoeven geen stop meer te maken bij de grens met Duitsland. In de loop van 2008 neemt het aantal goederentransporten over de Betuweroute toe tot veertig à vijftig per dag.
In totaal beschikt het bedrijf over 90 BR 189’s. Die rijden niet alleen over Nederlands spoor, maar worden ook ingezet in Duitsland en in Tsjechië.